:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Twee boekenkasten naar antieke spiegel

Twee boekenkasten naar antieke spiegel

Paul Beckman (in 1987)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Paul Beckman was werkzaam in meerdere disciplines, maar staat vooral bekend om zijn sculpturen die qua vorm en betekenis zijn afgeleid van conventionele meubelstukken. Beckman volgde geen opleiding tot kunstenaar, maar werkte al op zeer jonge leeftijd als meubelmaker in een fabriek. Daar deed hij de kennis en ervaring op die bepalend zouden worden voor zijn latere artistieke loopbaan. In zijn vrije tijd volgde hij een cursus in het Stedelijk Museum Schiedam, waar hij met diverse kunststromingen, materialen en technieken in aanraking kwam. Deze cursus en zijn contacten met andere Rijnmondse kunstenaars wakkerden zijn belangstelling voor de kunst aan. Vanaf 1972 ging Beckman als ontwerper van tentoonstellingen aan de slag bij het Lijnbaancentrum in Rotterdam. Zeven jaar later debuteerde hij in diezelfde stad met een solo-expositie bij Galerie ’t Venster.

Beckman ging associatief te werk en haalde zijn inspiratie overal vandaan. Zo leidde de vorm van een eenvoudige mahoniehouten Empire spiegel tot het hiernaast afgebeelde kunstwerk. De kunstenaar maakte vaak gebruik van materialen die op een bepaalde manier tegengesteld zijn aan elkaar. In dit geval heeft hij het goedkope multiplex met bloemmahoniefineer bedekt. Hierdoor vormen de kasten en spiegel een geheel. Ook leverde Beckman met zijn beelden ironisch commentaar op onze omgang met meubels. Een goed voorbeeld is het werk 'Zonder titel' (1987) dat uit een fotografisch tweeluik en een strak vormgegeven zwarte bank bestaat. Beckman maakte hiermee een persiflage op het bekende schilderij-boven-de-bank.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Twee boekenkasten naar antieke spiegel
Materiaal en techniek Bloemmahoniefineer op multiplex met Formica, spiegelglas en mahoniehout
Objectsoort
Installatie > Driedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 214 cm
Breedte 85 cm
Diepte 32 cm
Makers Kunstenaar: Paul Beckman
Inventarisnummer Stad-B 54 a-c
Credits Aankoop 1989
Collectie Stadscollectie
Verwervingsdatum 1989
Vervaardigingsdatum in 1987
Tentoonstellingen 'Compositie met rozen', Centraal Museum Utrecht, 14 juli 1989 - 27 augustus 1989 / Stedelijk Museum Schiedam, 3 september 1989- 1 oktober 1989, nr. 15 / 'Komposition mit Rosen', Kubus, Hannover, 21 april 1990 - 20 mei 1990
Onderzoek Toon onderzoek Stadscollectie
Toon onderzoek Digitising Contemporary Art
Literatuur tent. cat. 'Compositie met rosen', Centraal Museum Utrecht / Stedelijk museum Schiedam, 1989 (afb.); Stigter, B., 'Een spel van licht en schaduw met verf, foto's en veel bekende namen', NRC Handelsblad, 05-08-1989 (afb.); Huisman, J., 'De werkelijkheid ontmaskerd en vervormd', De Volkskrant, 09-08-1989
Materiaal
Object
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Alles over de maker

Paul Beckman

Schiedam 1946 - Rotterdam 2000

Bekijk het volledige profiel