Paul Beckman was werkzaam in meerdere disciplines, maar staat vooral bekend om zijn sculpturen die qua vorm en betekenis zijn afgeleid van conventionele meubelstukken. Beckman volgde geen opleiding tot kunstenaar, maar werkte al op zeer jonge leeftijd als meubelmaker in een fabriek. Daar deed hij de kennis en ervaring op die bepalend zouden worden voor zijn latere artistieke loopbaan. In zijn vrije tijd volgde hij een cursus in het Stedelijk Museum Schiedam, waar hij met diverse kunststromingen, materialen en technieken in aanraking kwam. Deze cursus en zijn contacten met andere Rijnmondse kunstenaars wakkerden zijn belangstelling voor de kunst aan. Vanaf 1972 ging Beckman als ontwerper van tentoonstellingen aan de slag bij het Lijnbaancentrum in Rotterdam. Zeven jaar later debuteerde hij in diezelfde stad met een solo-expositie bij Galerie ’t Venster.
Beckman ging associatief te werk en haalde zijn inspiratie overal vandaan. Zo leidde de vorm van een eenvoudige mahoniehouten Empire spiegel tot het hiernaast afgebeelde kunstwerk. De kunstenaar maakte vaak gebruik van materialen die op een bepaalde manier tegengesteld zijn aan elkaar. In dit geval heeft hij het goedkope multiplex met bloemmahoniefineer bedekt. Hierdoor vormen de kasten en spiegel een geheel. Ook leverde Beckman met zijn beelden ironisch commentaar op onze omgang met meubels. Een goed voorbeeld is het werk 'Zonder titel' (1987) dat uit een fotografisch tweeluik en een strak vormgegeven zwarte bank bestaat. Beckman maakte hiermee een persiflage op het bekende schilderij-boven-de-bank.
Specificaties
Titel | Twee boekenkasten naar antieke spiegel |
---|---|
Materiaal en techniek | Bloemmahoniefineer op multiplex met Formica, spiegelglas en mahoniehout |
Objectsoort |
Installatie
> Driedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 214 cm Breedte 85 cm Diepte 32 cm |
---|---|
Makers |
Kunstenaar:
Paul Beckman
|
Inventarisnummer | Stad-B 54 a-c |
Credits | Aankoop 1989 |
Collectie | Stadscollectie |
Verwervingsdatum | 1989 |
Vervaardigingsdatum | in 1987 |
Tentoonstellingen | 'Compositie met rozen', Centraal Museum Utrecht, 14 juli 1989 - 27 augustus 1989 / Stedelijk Museum Schiedam, 3 september 1989- 1 oktober 1989, nr. 15 / 'Komposition mit Rosen', Kubus, Hannover, 21 april 1990 - 20 mei 1990 |
Onderzoek |
Toon onderzoek Stadscollectie Toon onderzoek Digitising Contemporary Art |
Literatuur | tent. cat. 'Compositie met rosen', Centraal Museum Utrecht / Stedelijk museum Schiedam, 1989 (afb.); Stigter, B., 'Een spel van licht en schaduw met verf, foto's en veel bekende namen', NRC Handelsblad, 05-08-1989 (afb.); Huisman, J., 'De werkelijkheid ontmaskerd en vervormd', De Volkskrant, 09-08-1989 |
Materiaal |
Multiplex
> Bewerkt hout
> Hout
> Plantaardig materiaal
> Organisch materiaal
> Materiaal
> Materiaal en techniek
|
Object | |
Geografische herkomst | Nederland > West-Europa > Europa |