Dit pronkstilleven van Abraham van Beijeren is niet alleen een lust voor het oog, er zijn ook aansporingen tot matiging te zien. Het horloge en de figuur van Fortuna kunnen als verwijzingen naar de vergankelijkheid van het leven en de onzekerheid van het lot worden geduid., In de zeventiende eeuw specialiseerden veel schilders zich in een bepaald genre. Abraham van Beijeren legde zich zijn hele leven toe op twee ogenschijnlijk zeer verschillende thema’s: het stilleven en het zee- of riviergezicht. Het zijn vooral zijn pronkstillevens, stillevens met een overdadige opeenstapeling van objecten, waardoor hij tegenwoordig bekend is.
Van Beijeren was een ware meester in variatie. In bijna al zijn pronkstillevens maakt hij gebruik van dezelfde componenten, maar door deze voortdurend op een andere manier te rangschikken en te positioneren zijn geen twee schilderijen gelijk. Terugkerende elementen zijn bijvoorbeeld de zilveren schenkkan, de half geschilde citroen, het horloge en de verzilverde krulbeker die in dit stilleven te zien zijn. Ook het raam in de linkerbovenhoek, met het opgenomen gordijn ervoor, werd door Van Beijeren vaak gebruikt.
Hoewel het stilleven een lust voor het oog is, gaat het hier om meer dan alleen een weelderige uitstalling van luxueuze objecten. In de voorstelling ligt een moralistisch ideaal besloten, een vermaning tot matiging. De krulbeker wordt bekroond door een beeldje van Vrouwe Fortuna, een verwijzing naar het lot. De drie rozen op de zilveren schaal en het horloge dat naast de druiventros ligt, symboliseren het verstrijken van de tijd en het vergaan van aardse bezittingen.
Specificaties
Titel | Pronkstilleven |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op doek |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 129 cm Breedte 108,7 cm |
---|---|
Makers |
Schilder:
Abraham van Beijeren
|
Inventarisnummer | St 90 |
Credits | Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen, 1950 |
Collectie | Oude Kunst |
Verwervingsdatum | 1950 |
Vervaardigingsdatum | in 1654 |
Signatuur | datering : rechts op tafelrand ; AVB f. Anno 1654 ( AVB aaneen ) monogram: rechts op tafelrand; AVB f. Anno 1654 ( AVB aaneen) |
Externe tentoonstellingen |
De vijf zintuigen (2012) |
Onderzoek |
Toon onderzoek ALMA |
Literatuur | Afbeeldingen ; agenda Museum Boymans van Beuningen 1986 (close-up) Catalogus schilderijen tot 1800 <1962> - 23 Stillevens uit de Gouden Eeuw - 54-55, afb (zw/w) Arti & urbi: De Stichting Museum Boymans-van Beuningen als steunpilaar onder een Rotterdams museum - 211 Honderdvijftig jaar er bij en er af: De collectie oude schilderkunst van het Museum Boijmans van Beuningen Rotterdam 1849 tot 1999 - 19 |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa |
Alles over de maker
Abraham van Beijeren
Den Haag 1620/1621 - Overschie 1690
Abraham van Beijerens naam dook in 1816 op als Aelbert van Beijeren in het boek 'Geschiedenis der Vaderlandsche schilderkunst' van Van Eijnden en Van de...
Bekijk het volledige profiel