'Alles is geschikt om te tekenen, alles!', vond Pissarro. Dat hij dit meende, blijkt onder andere uit dit schilderij dat een fabriek laat zien. Pissarro had weinig op met de industrialisatie. Hij zag de mensheid in de toekomst niet werken in fabrieken, maar op het platteland. Hij schilderde zelf vooral landschappen, soms ter plekke, zoals in dit geval.
Specificaties
Titel | L'Oise à Pontoise au temps gris (De Oise bij Pontoise bij grijs weer) |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op doek |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Breedte 64 cm Hoogte 53,5 cm |
---|---|
Makers |
Kunstenaar:
Camille Pissarro
|
Inventarisnummer | St 91 |
Credits | Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen. Schenking mevrouw E.Y. van Beek-van Hoorn Janssen, 1951 |
Collectie | Moderne Kunst |
Verwervingsdatum | 1951 |
Vervaardigingsdatum | in 1876 |
Interne tentoonstellingen |
Impressionisme: Een schone kijk (1992) De Collectie Verrijkt (2011) Lievelingen (2024) |
Externe tentoonstellingen |
Camille Pissarro (2013) Colour & Light - The Legacy of Impressionism (2023) Vive l' impressionisme! Topstukken uit Nederlandse collecties. (2024) Boijmans bij de Buren - Meesterlijk! (2019) À la campagne: het Franse licht van Maris tot Monet (2022) |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Frankrijk > West-Europa > Europa |
Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje
Alles over de maker
Camille Pissarro
Charlotte Amalie 1830 - Parijs 1903
Camille Pissarro werd geboren op het eiland Saint-Thomas, één van de huidige Maagdeneilanden. In 1854 vestigde Pissarro zich in Parijs. Hij werkte in een...
Bekijk het volledige profiel