Henkes is werkzaam als metaalbewerker en machinist op de grote vaart maar schilderen is zijn lust en zijn leven. Vanaf 1932 richt hij zich uitsluitend op de kunst. Terzijde van het magisch realisme van Ket, Koch, Schuhmacher en Willink ontwikkelt hij een eigen stijl, waarin realistische en gestileerde of zelfs abstracte passages worden gecombineerd. De Rotterdamse volkswijk Katendrecht, waar hij woont is zeer herkenbaar in zijn werk. Waarschijnlijk is ook deze vrouw in een interieur daar gesitueerd.
Titel
Dolf Henkes gebruikt in de titel het woord ‘negerin’; een beladen woord dat het museum in het huidige tijdsgewricht niet meer hanteert. De benaming die het museum gebruikt voor dit collectiestuk is anders dan de oorspronkelijke titel. Desalniettemin wil het museum wel historische titels, gegeven door een kunstenaar conserveren. Ze laten zien dat de maatschappij en onze taal continu in beweging zijn.
Het woord ‘neger’ raakt wijdverspreid als onderdeel van de 18de- en 19de-eeuwse rassenwetenschap en is besmet geraakt. Het is een van de termen die wordt gebruikt in de hiërarchische indeling van vijf menselijke rassen met de Europese mens bovenaan en de anderen daar altijd onder. In de 20e eeuw wordt het woord ‘neger’ gebruikt in een raciale typologie waarmee stereotiepe opvattingen gecreëerd worden over mensen van Afrikaanse of Afro-Caribische oorsprong. Tegelijkertijd wordt het woord onder andere in Suriname steeds vaker als een teken van Zwart bewustzijn gebruikt. Het woord ‘negerin’ kreeg in de loop der tijd bovendien steeds meer een seksuele connotatie.
In de jaren 40 zijn de geërfde koloniale verhoudingen nog heel zichtbaar aanwezig, zeker in een havenstad als Rotterdam. Gezien het inzicht dat de beladen titel biedt in de sociale context van het kunstwerk, is besloten deze originele, door de kunstenaar toegekende titel te vermelden en het onderwerp met deze tekst en uitleg een podium te geven.
Wil je meer weten over hoe het museum omgaat met terminologie en taalgebruik zie
https://www.boijmans.nl/collectie/onderzoek/werkgroep-terminologie

Specificaties
Titel | Vrouw met blauw gordijn (Negerin met blauw gordijn) |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op doek |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 48,5 cm Breedte 62,5 cm |
---|---|
Makers |
Kunstenaar:
Dolf Henkes
|
Inventarisnummer | Stad-S 121 |
Credits | Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen. Schenking de heer J.J. Henkes en mevrouw M.J. Henkes, 1990 |
Collectie | Stadscollectie |
Verwervingsdatum | 1990 |
Vervaardigingsdatum | in 1943 |
Interne tentoonstellingen |
De collectie als tijdmachine (2017) Educatie Atelier Depot (2024) |
Onderzoek |
Toon onderzoek Stadscollectie |
Literatuur | Arti & urbi: De Stichting Museum Boymans-van Beuningen als steunpilaar onder een Rotterdams museum - 249 |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Nederland > West-Europa > Europa |