Het 1641 gedateerde werk is een karakteristiek voorbeeld van Salomon van Ruysdaels vroege periode. Hoewel het profiel van Deventer topografisch juist is, moet men van de rest van het landschap aannemen dat het op fantasie berust. Vergelijkbaar is het schilderij met het gezicht op de Pellekussenpoort in Utrecht, dat deel uitmaakt van de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen. Deze poort is gelegen aan het water weergegeven, hetgeen in werkelijkheid niet het geval is.
Specificaties
Titel | Riviergezicht bij Deventer |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op paneel |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Breedte 59 cm Hoogte 44 cm |
---|---|
Makers |
Schilder:
Salomon van Ruysdael
|
Inventarisnummer | VdV 73 |
Credits | Bruikleen Stichting Willem van der Vorm, 1972 |
Collectie | Oude Kunst |
Verwervingsdatum | 1972 |
Vervaardigingsdatum | in 1641 |
Signatuur | datering : links onder ; # * S. v. R. 1641 signatuur: links onder; # * S. v. R. 1641 |
Verzamelaar | Willem van der Vorm |
Interne tentoonstellingen |
De verzameling Willem van der Vorm. Schilderijen van Hollandse en Franse meesters uit de 17e en 19e eeuw (1950) De Collectie Verrijkt (2011) De collectie als tijdmachine (2017) |
Literatuur | De verzameling van de Stichting Willem van der Vorm in het Museum Boymans-van Beuningen - 16 (afb kleur) |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa |