:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De haven van Bordeaux

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Het stadsleven had voor de schilders van School van Barbizon weinig aantrekkelijks. Het liefst verbleven zij in de vrije natuur. Sommige schilders, zoals Jongkind en Boudin, die tot Daubigny's vriendenkring behoorden, waren gespecialiseerd in havengezichten. In het oeuvre van Daubigny echter vormen dergelijke marines een uitzondering.
Daubigny gebruikte voor zijn gezicht op de haven van Bordeaux overwegend bruine en grijze tonen, met hier en daar een helder oranje in de lucht. Het ging de schilder niet zozeer om een topografisch nauwkeurige weergave van de stad met duidelijke herkenningspunten, maar om de avondstemming op het water. De tere masten die zich in het avondlicht scherp aftekenen tegen de zware wolkenlucht zorgen voor een ritmisch accent.
Daubigny's gezichten op de havens van Dieppe en Londen zijn eveneens stemmingslandschappen.
Andere voorstellingen van de haven van Bordeaux door Daubigny zijn niet bekend. Zijn vriend Eugène Boudin echter heeft er in de jaren 1870 enkele tientallen vervaardigd.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel De haven van Bordeaux
Materiaal en techniek Olieverf op paneel
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 33,5 cm
Hoogte 19,5 cm
Makers Schilder: Charles-François Daubigny
Inventarisnummer VdV 14
Credits Bruikleen Stichting Willem van der Vorm, 1972
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1972
Vervaardigingsdatum in 1869
Verzamelaar Willem van der Vorm
Interne tentoonstellingen De verzameling Willem van der Vorm. Schilderijen van Hollandse en Franse meesters uit de 17e en 19e eeuw (1950)
De Collectie Verrijkt (2011)
De collectie als tijdmachine (2017)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Frankrijk > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Alles over de maker

Charles-François Daubigny

Parijs 1817 - Parijs 1878

De eerste leermeester van Charles François Daubigny was zijn eigen vader, die ook kunstschilder was. Na een reis door Italië in 1836 werkte Daubigny enige...

Bekijk het volledige profiel