:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Vrouw aan het virginaal

Vraag maar raak

  • Ward vroeg

    Is er ooit duidelijkheid geweest waarom het gordijn voor het schilderij waait? Wat is de gedachte daarachter?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hi Ward, Dank voor je vraag. We weten helaas niet of hier een specifieke betekenis achter zit. Wat wel duidelijk is, is dat dit vreemd gehangen rode gordijn de compositie een stuk interessanter maakt. De diagonale lijn brengt dynamiek in het beeld, bovendien geeft het de kijker een doorkijkje naar buiten. Groeten, Mara

  • Sascha vroeg

    Achterin het schilderij staat een bezem, dat betekende volgens mij dat twee mensen samenwoonde zonder dat ze getrouwd waren, wat een verschrikking was volgens de kerk. Betekend dit dat deze vrouwen samen woonden? i.c.m met het rode schoentje en de hond?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Sacha,

    Als museum hebben wij niet kunnen aantonen of achterhalen of er in dit werk verborgen betekenissen aanwezig zijn. Helaas kunnen we het Gabriël Metsu niet meer vragen. Er zijn allerlei interpretaties mogelijk, maar misschien is dat juist wel wat dit schilderij zo bijzonder en interessant maakt!

    Groetjes,
    Jephta

  • Lina vroeg

    In de kamer achter is het gordijn op een rare manier gehangen. Het lijkt alsof het voor een schilderij hangt. Wat zou dat kunnen betekenen?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Lina, we weten helaas niet of hier een specifieke betekenis achter zit. Wat wel duidelijk is, is dat dit vreemd gehangen rode gordijn de compositie een stuk interessanter maakt. De diagonale lijn brengt dynamiek in het beeld, bovendien geeft het de kijker een doorkijkje naar buiten. Wellicht is de meid simpelweg bezig met het schoonmaken van de ramen en heeft ze daarom het gordijn even opzij gehangen? Groeten, Rianne

  • Deirdre Giesen vroeg

    Naast de zittende vrouw op de kist is een voorwerp geschilderd. Wat zou dit kunnen zijn?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Deirdre, wij vermoeden dat het een stoffer is, maar het is helaas niet heel duidelijk te zien. Hartelijke groeten, Rianne

  • Esther vroeg

    op dit schilderij (en vele andere uit deze periode) is een hondje afgebeeld. Heeft deze een betekenis? En zo ja, welke?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Esther,
    Bedankt voor je vraag.

    Een hond kan staan voor verschillende zaken. Allereerst kan het simpelweg een jachthond of gezelschapsdier zijn, maar daarnaast kan de hond ook staan voor trouw en waakzaamheid. De hond kan in seksueel getinte schilderijen dienen als waarschuwing voor onzedelijkheid. In dit schilderij zien we op het virginaal de tekst 'Op U, O Heere, betrouw ik: laat mij niet beschaamd worden in eeuwigheid'. Het rode muiltje op de voorgrond is bovendien een vaak gebruikt erotisch symbool en in dit geval zou het hondje dus heel goed symbool kunnen staan voor zedeloos gedrag.

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Of er in dit interieurstuk ook verborgen betekenissen zitten is niet aan te tonen. Het is in ieder geval een treffende realistische weergave van een Hollands 17de eeuws interieur. Een dame zit achter het virginaal en haar meid in de aangrenzende ruimte, met uitzicht op de gevelwand op straat en het prachtige invallend licht.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Vrouw aan het virginaal
Materiaal en techniek Olieverf op doek
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 85 cm
Hoogte 82,5 cm
Makers Schilder: Gabriël Metsu
Inventarisnummer VdV 49
Credits Bruikleen Stichting Willem van der Vorm, 1972
Collectie Oude Kunst
Verwervingsdatum 1972
Vervaardigingsdatum in circa 1665
Signatuur signatuur : op het open deksel van het spinet ; # * G. Metsu
Inscripties tekst: \\1\op het open deksel van het virginaal @@ \\2\op de klep van het virginaal; # * \\1\IN TE [D]OMINE. SPERAVI./[N]ON [CON]FONDAR.I.AETERNV @@ \\2\DOMINVM ( ontleend aan de Psalmen (Vulgata XXX))
Verzamelaar Willem van der Vorm
Tentoonstellingen Klavier. Virginalen, klavecimbels en orgels verbeeld in de 16de en de 17de eeuw, Antwerpen (Snijders&Rockoxhuis & Museum Vleeshuis) 2022.
Interne tentoonstellingen De verzameling Willem van der Vorm. Schilderijen van Hollandse en Franse meesters uit de 17e en 19e eeuw (1950)
De Collectie Verrijkt (2011)
De collectie als tijdmachine (2017)
Lievelingen (2024)
Externe tentoonstellingen Klavier. (2022)
Behind the Curtain. Concealment and Revelation since the Renaissance (2016)
Onderzoek Toon onderzoek ALMA
Literatuur Music & Painting in the Golden Age, pp. 228-231; J. Giltaij, De verzameling van de Stichting Willem van der Vorm in het Museum Boymans-van Beuningen Rotterdam, Rotterdam 1994, pp. 156-159, cat. 38; H. Van de Velde, ‘Klavierinstrumenten verbeeld in de zestiende en de zeventiende eeuw. Een keuze uit de Noordelijke en de Zuidelijke Nederlanden,’ in T. De Paepe et al., exh. cat. Klavier. Virginalen, klavecimbels en orgels verbeeld in de 16de en de 17de eeuw, Antwerpen (Snijders&Rockoxhuis & Museum Vleeshuis) 2022, pp. 20-47, op pp. 42-44, afb. 22.
Materiaal
Object
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Alles over de maker

Gabriël Metsu

Leiden 1629 - Amsterdam 1667

Gabriël Metsu werd 1629 te Leiden geboren. Hij was waarschijnlijk een leerling van Gerard Dou of David Bailly. In 1648 werd hij lid van het Sint Lucasgilde te...

Bekijk het volledige profiel