In 1842 maakte Ziem voor het eerst een reis naar Venetië. Hij was direct in de ban van de stad en keerde er vanaf dat moment vrijwel elk jaar terug. Kort daarna ontdekte hij Istanbul en de Bosporus, zijn tweede grote liefde. Zonlicht op het water, felblauwe luchten en oranje zonsondergangen zijn steeds terugkerende thema's in Ziems omvangrijke oeuvre. Enkele schepen, een kerkgebouw of de koepel en minaretten van een moskee fungeren als lichtvangers en als middel om de ruimte te bepalen.
Ziem had een vlotte manier van schilderen en bekommerde zich meer om het nauwkeurig treffen van een stemming of sfeer dan om de juiste weergave van details. Dit bracht hem regelmatig in conflict met de jury van de Salon. Meer dan eens werden zijn grote doeken geweigerd. Na een aantal teleurstellingen zag Ziem in de periode 1866 tot 1888 geheel van deelname af.
Dit kleine en vluchtige schetsje van de kust van de Bosporus is mogelijk ter plekke gemaakt. Het is zeker geen meesterwerk, maar het toont hoe gefascineerd Ziem was door het heldere zuidelijke licht.
Specificaties
Titel | Gezicht op de Bosporus |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op doek |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 14,3 cm Breedte 24,5 cm |
---|---|
Makers |
Schilder:
Félix Ziem
|
Inventarisnummer | VdV 93 |
Credits | Bruikleen Stichting Willem van der Vorm, 1972 |
Collectie | Moderne Kunst |
Verwervingsdatum | 1972 |
Vervaardigingsdatum | in circa 1880 - 1890 |
Verzamelaar | Willem van der Vorm |
Interne tentoonstellingen |
De verzameling Willem van der Vorm. Schilderijen van Hollandse en Franse meesters uit de 17e en 19e eeuw (1950) De Collectie Verrijkt (2011) De collectie als tijdmachine (2017) |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Frankrijk > West-Europa > Europa |
Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje