:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Balinese bruid

Vraag maar raak

  • laura vroeg

    Hoe groot is dit werk?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Laura,
    Dit werk is 350,7 cm hoog en 150 cm breed. Op onze collectie site staan alle specificaties over het werk op de desbetreffende objectpagina.
    Groet,
    Frederieke

  • Hannah (ik) vroeg

    Wat voor kunststroming is dit kunstwerk?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Hannah,
    Dit kunstwerk valt onder hedendaagse kunst.
    Groet,
    Frederieke

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Feel no Shame heette de solotentoonstelling van Charlotte Schleiffert in Museum Boijmans Van Beuningen in 2004. Deze titel is op het hele oeuvre van de Rotterdamse kunstenaar van toepassing. Met haar tekeningen, schilderijen en installaties verbeeldt Schleiffert naar eigen zeggen ‘dat je op moet komen voor jezelf, en dat je bent wie je bent, en daar trots op moet zijn’.1 Ze betrekt daarbij maatschappelijke thema’s als de verhouding tussen man en vrouw, de onderdrukking van minderheden, racisme, intolerantie, geweld, armoede en ontheemding.

Schleiffert ontleent haar beelden aan de media en brengt haar visie op de gekozen motieven ongeremd en ruig in beeld. Ze wil geen eenduidig mensbeeld neerzetten en vermengt in haar werk vaak uiteenlopende culturele, etnische en godsdienstige invloeden. Ook is niet de natuurgetrouwe als wel de directe en onverbloemde weergave van het onderwerp voor Schleiffert van belang. In de tekening 'Balinese bruid' is dit goed te zien. De meer dan manshoge bruid is trefzeker en robuust op het papier gezet. Zowel de felheid van de penseelstreken en tekenlijnen als de vele vlekken getuigen van een grote fysieke directheid in het maakproces. Schleiffert werkt op de grond. Ze zit op het tekenvel en loopt en kruipt er tijdens het tekenen en schilderen overheen. Pas als de tekening aan de muur hangt, kan zij het resultaat volledig overzien.

In 'Balinese bruid' versmelt Schleiffert oosterse en westerse elementen en symbolen van kwaad en onschuld met elkaar. Boven de westerse, maagdelijke witte bruidsjurk prijkt een huiveringwekkende kop met uitpuilende ogen en vervaarlijke hoektanden. Het is het masker van de Balinese demonenkoningin Rangda, die het kwaad representeert. Schleiffer speelt met identiteit, en benadrukt dat deze nooit eenduidig is. Ze toont de vrijheid van het individu om hierin eigen keuzes te maken.


1 E-mailcorrespondentie met de auteur, 3 mei 2012.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Balinese bruid
Materiaal en techniek Eitempera, acrylverf, pastelkrijt en Siberisch krijt op papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot

Alles over de maker

Charlotte Schleiffert

Tilburg 1967

Bekijk het volledige profiel