Specificaties
Titel | De bewening van Christus |
---|---|
Materiaal en techniek | Zwart krijt, pen in bruine inkt, bruin gewassen, wit gehoogd, gekwadreerd |
Objectsoort |
Tekening
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 231 mm Breedte 378 mm |
---|---|
Makers |
Tekenaar:
Abraham Bloemaert
|
Inventarisnummer | MB 2001/T 1 (PK) |
Credits | Aankoop met steun van Vereniging Rembrandt, Stichting Lucas van Leyden, 2001 |
Collectie | Tekeningen & Prenten |
Verwervingsdatum | 2002 |
Vervaardigingsdatum | in circa 1625 |
Signatuur | geen |
Watermerk | geen (vV, 8P, fijn papier) |
Conditie | verso: verticale vouw in het midden, papier- en lijmresten, inlay |
Inscripties | 'No 110' (verso, linksonder, in potlood) |
Merkteken | J. Goll van Franckenstein (L.2987: 'N 536.' en '536') |
Tentoonstellingen | Utrecht/Schwerin 2011, no. 34.; Parijs/Rotterdam 2014, nr. 109; Washington 2017, nr. # |
Interne tentoonstellingen |
Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 3) (2015) De collectie als tijdmachine (2017) |
Externe tentoonstellingen |
Abraham Bloemaert - Een grootheid uit de Gouden Eeuw (2012) Abraham Bloemaert. Een grootheid uit de Gouden Eeuw (2011) Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014) Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017) |
Onderzoek |
Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw |
Literatuur | Giltaij 2002; Bolten 2007, p. 76 (onder nr. 170) en p. 301 (onder nr. 901), fig. 170a; Van Eck 2008, p. 43, fig. 21; Elen 2011, pp. 35-37, ill. 25; B. Haboldt, Singular Vision, Amsterdam-New York-Parijs 2012, p. 68 (ill. in spiegelbeeld); exhib.cat. 2014, no 109; Collection Catalogue 2012 (online); Elen 2022, pp. 60-63, ill. |
Materiaal | |
Object | |
Techniek |
Bruin gewassen
> Wassen
> Gewassen
> Tekentechniek
> Techniek
> Materiaal en techniek
Gehoogd
> Schildertechniek
> Techniek
> Materiaal en techniek
|
Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje