:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Schets van een staande figuur

Schets van een staande figuur

Anoniem (in circa 1600-1625)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Schets van een staande figuur
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening (verso) > Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 262 mm
Breedte 364 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Navolger van: Cornelis Cornelisz. van Haarlem
Inventarisnummer MB 1704 verso (PK)
Credits Schenking Stracké, 1884
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1884
Vervaardigingsdatum in circa 1600-1625
Signatuur geen
Conditie recto: verticale vouw in het midden; verso: foxing en vochtvlekken
Inscripties 'I' (verso, rechtsonder, in potlood)
Merkteken Museum Boymans Rotterdam (L.288)
Herkomst Leo P.J. Stracké (1851-1923), Rotterdam, geschonken aan het museum in 1884
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Jaarverslag 1884, p. 6; Van Thiel 1965, p. 151 (als Vlaams); Van Thiel 1999, p. 498
Materiaal
Object

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

De tekening toont de opstanding van de doden bij het Laatste Oordeel (Matt. 25:31-46), met links de uitverkorenen die hun armen naar de hemel uitstrekken en rechts de verdoemden die door duivels gegrepen worden. Bovenaan in het midden zit, schematisch weergegeven, Christus met gespreide armen op een wolk. Rechts is een lange omwalling met torens en poorten uitgebeeld. De compositie herinnert aan de tekening Olympische Spelen van Cornelis Cornelisz van Haarlem.1 Ook daar zijn aan weerszijden grote figuren in expressieve houdingen uitgebeeld, met in het midden een doorkijk de diepte in en op de achtergrond de contouren van een muur of omwalling.

Hoewel Van Thiel de Rotterdamse tekening beschouwt als een Vlaams werk, is het vanwege de rode preparatielaag – die in de Nederlandse zestiende-eeuwse tekenkunst tamelijk ongebruikelijk is – ook mogelijk dat de voorstelling door een Duitse kunstenaar getekend werd.2

Op de verso staat een kleine, vlotte schets van een staand figuurtje dat zijn armen naar rechts uitstrekt. Wellicht is het een studie voor een van de figuren op de voorzijde van het blad, al keert dit figuurtje in de uiteindelijke compositie niet meer terug.

Noten

1 Warschau, Universiteitsbibliotheek, Gabinet Rycin, inv. nr. 497; Van Thiel 1999, cat. D7.

2 Mondelinge mededeling Marijn Schapelhouman.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker