:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Folio uit het Gozzoli-album: adelaarskop en een kameel, beide in profiel

Folio uit het Gozzoli-album: adelaarskop en een kameel, beide in profiel

Benozzo Gozzoli (in circa 1450-1460)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Folio uit het Gozzoli-album: adelaarskop en een kameel, beide in profiel
Materiaal en techniek Pen en penseel in bruine inkt, bruin gewassen
Objectsoort
Tekening (verso) > Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 229 mm
Breedte 160 mm
Makers Werkplaats van: Benozzo Gozzoli
Inventarisnummer I 562 14 verso (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1450-1460
Inscripties '44' (l.o., pen in bruine inkt), 'Dromedario' (l.m.o., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Herkomst Biblioteca Trivulziana, Milaan, Codex Triv. 2145; waarschijnlijk verworven door Don Carlo Trivulzio (1715-1789); door vererving aan Luigi Alberico Principe di Musocco Trivulzio (1873-1938); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in de jaren 1925-1930; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam 2009 (coll 2 kw 2)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel II, Prenten & Tekeningen (2009)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Salmi 1930, p. 88, fig. 1; Scheller 1963, nr. 30, fig. 160; Degenhart/Schmitt 1968, vol. I-2, nr. 447, vol. I-4, pl. 330b; Agenda 1989, nr. 21, ill.; Ames-Lewis 1995, p. 389, fig. 1; Ames-Lewis 1998, p. 38, fig. 3.1; Van den Akker 1991, pp. 16-16, fig. 12b; Scheller 1995, p. 371-374, nr. 36, fig. 237; James 1997, pp. 139, 141, pl. 36; Degenhart/Schmitt 2004, vol. III-2, p. 288, n. 587; Elen 2012, pp. 36, 43, fig. 2; Elen 2018, pp. 2-3, fig. 2; Florence 2021, p. 31, fig. 30
Materiaal
Object
Techniek
Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Dit is een folio uit een verondersteld verloren gegaan tekeningenboek waarvan een restant nu deel uitmaakt van een achttiende-eeuws album, genaamd het Gozzoli-album, dat zich in Museum Boijmans Van Beuningen bevindt. Een algemene omschrijving is hier te vinden.

Deze pagina was oorspronkelijk folio 44 recto in het verondersteld verloren gegane tekeningenboek (nu een verso in het album).

De adelaarskop is te herleiden tot modellen van Pisanello (1395-1455), zoals die in de Codex Vallardi, nu in Parijs.[1] De kameel (geen dromedaris) is verwant aan de twee kamelen in de lange stoet van de drie wijzen, zoals te zien in de landschappelijke achtergrond van Gozzoli’s fresco De reis van de drie wijzen op de muur aan de westkant in de Cappella dei Magi in het Palazzo Medici, Florence.[2] Het thema is ook te vinden in de tondo De aanbidding door de drie wijzen van Domenico Veneziano (1410-1461), nu in Berlijn, dat waarschijnlijk ook in opdracht van Piero di Cosimo de’ Medici (1416-1469) werd geschilderd, maar in een eerder stadium - rond 1440-1443 - en dat wellicht een gemakkelijk toegankelijke inspiratiebron voor Gozzoli en diens leerlingen was.[3]

Noten

[1] Musée du Louvre, inv. 2503 recto.

[2] Montefalco 2002, p. 112, ill.; Nocentini/Zucchi 2021, p. 65, afb. 9.

[3] Staatliche Museen, Gemäldegalerie, inv. 95A; Ames-Lewis 1998, p. 27.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Benozzo Gozzoli

Florence circa 1420 - Pistoia 1497

Bekijk het volledige profiel