:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Folio uit het Gozzoli-album: twee klassieke kroonlijsten, lopend paard van achteren gezien

Folio uit het Gozzoli-album: twee klassieke kroonlijsten, lopend paard van achteren gezien

Benozzo Gozzoli (in circa 1450-1460)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Folio uit het Gozzoli-album: twee klassieke kroonlijsten, lopend paard van achteren gezien
Materiaal en techniek Metaalstift, pen en penseel in bruine inkt, bruin gewassen
Objectsoort
Tekening (recto) > Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 229 mm
Breedte 160 mm
Makers Werkplaats van: Benozzo Gozzoli
Inventarisnummer I 562 15 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1450-1460
Watermerk In two unprepared folios (fol. 15 and 17), the only ones with a different waterline-chainline pattern, an identical watermark can be distinguished, type Flower in the form of a tulip or a campanula, with two curved leaves (65 x 46 mm, near the center, on P3 of 4P, vH), very similar to but larger than Briquet 6654-56 (found in documents in Rome, dated 1452-53, Palermo 1462, Lucca 1455-68 and Venice 1476), and of approximately the same size as Briquet 6658 (Florence 1451), which is the best match. Probably the same watermark is found fragmented (only the stem) in fol. 14, which is actually a cropped half folio sheet.
Inscripties '4' (l.o., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Herkomst Biblioteca Trivulziana, Milaan, Codex Triv. 2145; waarschijnlijk verworven door Don Carlo Trivulzio (1715-1789); door vererving aan Luigi Alberico Principe di Musocco Trivulzio (1873-1938); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in de jaren 1925-1930; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam 2009 (coll 2 kw 2)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel II, Prenten & Tekeningen (2009)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Scheller 1963, nr. 30, fig. 161; Degenhart/Schmitt 1968, vol. I-2, nr. 435, vol. I-4, pl. 327d; Scheller 1995, p. 371-378, nr. 36, fig. 240; Cordellier 1995, pp. 207-208; Elen 2012, pp. 37, 43, fig. 2; Elen 2018, pp. 2-3, fig. 2; Florence 2021, pp. 31-32, fig. 31
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

De pagina (folio 15 recto) vanaf de rechterzijde gezien in strijklicht

Dit is een folio uit een verondersteld verloren gegaan tekeningenboek waarvan een restant nu deel uitmaakt van een achttiende-eeuws album, genaamd het Gozzoli-album, dat zich in Museum Boijmans Van Beuningen bevindt. Een algemene omschrijving is hier te vinden.

Deze pagina was oorspronkelijk folio 4 verso in het verondersteld verloren gegane tekeningenboek (nu een recto in het album).

Architecturale details van Romeinse monumenten werden vaak in laatmiddeleeuwse modelboeken en ook tijdens de renaissance vastgelegd. Vroege prototypes voor onze afbeeldingen zijn te vinden in een tekening van Pisanello, nu in Parijs.[1] Voor de architecturale tekeningen aan beide zijden van dit blad (zie ook folio 15 verso) gebruikte de tekenaar een liniaal en een scherpe graveerpen, getuige de ingekerfde rechte lijnen die met strijklicht zichtbaar zijn (afb.).

Het paard in achteraanzicht kan in verband worden gebracht met de paarden in verschillende houdingen in Gozzoli’s frescocyclus in de Cappella dei Magi in het Palazzo Medici, Florence die eveneens tot prototypes van Pisanello te herleiden zijn.

Een zeer vergelijkbare tekening van hoofdgestellen uit de klassieke oudheid, eveneens aangemerkt als werk uit het atelier van Gozzoli en waarschijnlijk afkomstig uit hetzelfde verloren gegane tekeningenboek, bevindt zich nu in Wenen.[2]

Noten

[1] Musée du Louvre, inv. 2271.

[2] Albertina, inv. 25450v.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Benozzo Gozzoli

Florence circa 1420 - Pistoia 1497

Bekijk het volledige profiel