:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Portrait of Francis Picabia (Portret van Francis Picabia)

Portrait of Francis Picabia (Portret van Francis Picabia)

Man Ray (in 1925-1930)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Portrait of Francis Picabia (Portret van Francis Picabia)
Materiaal en techniek Vintage ontwikkelgelatinezilverdruk op barietpapier
Objectsoort
Foto > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 15,9 cm
Hoogte 20,2 cm
Makers Kunstenaar: Man Ray
Inventarisnummer 3504 (MK)
Credits Aankoop met steun van Mondriaan Fonds, 2002
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 2002
Vervaardigingsdatum in 1925-1930
Gerechthebbenden © Man Ray Trust / ADAGP, c/o Pictoright Amsterdam 2018
Herkomst Tristan Tzara, 1920-1921; Theo van Doesburg; Nelly van Doesburg-Van Moorsel; Wies van Moorsel; Bruikleen Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed 1999-2002 In 1999 in langdurig bruikleen verkregen van Instituut Collectie Nederland (nu RCE) samen met zes andere werken waaronder 3500 (MK), 3501 (MK), 3502 (MK) en 3503 (MK). In 2002 blijkt dat de werken niet behoren tot de schenking Van Moorsel aan de staat. Werken zijn dus nog eigendom van erven Van Moorsel en bruikleen wordt beëindigt. Het Boijmans koopt hetzelfde jaar vijf van de zeven werken aan van de erven Van Moorsel.
Tentoonstellingen Collectie – surrealisme, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 11.02.2017 – 28.05.2017
Interne tentoonstellingen Surreëel: foto's uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen (2011)
Collectie - surrealisme (2017)
Externe tentoonstellingen Dal nulla al sogno (2018)
Onderzoek Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 75
Materiaal
Object
Techniek
Ontwikkelgelatinezilverdruk > Bromidedruk > Fotografische techniek > Machinaal (vlakdruk) > Vlakdruktechniek > Druktechniek > Techniek > Materiaal en techniek

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Marijke Peyser

Tijdens de groots opgezette Exhibition of Modern Art, beter bekend als de Armory Show, die in 1913 in New York gehouden wordt, ziet en bewondert Man Ray het ingezonden werk van Francis Picabia.[1] De kunstenaars ontmoeten elkaar op een van de feesten georganiseerd door het gefortuneerde verzamelaarsechtpaar Walter en Louise Arensberg. Het zijn avonden waar le tout New York met elkaar flirt, drinkt en praat over kunst.[2] Samen met Marcel Duchamp vormen Man Ray en Picabia de kern van de dadagroep in New York. Ze herkennen elkaar in hun non-conformistisch denken en handelen.

In 1921 verlaat Man Ray New York en vestigt zich in juli van dat jaar in Parijs. In zijn nieuwe woonplaats zijn er geldzorgen te over. Man Rays hoop is gevestigd op het succes van de tentoonstelling van zijn werken die hij meegenomen heeft uit Amerika (zie Cadeau / Audace).[3] Het wordt een teleurstelling: geen enkel werk wordt verkocht. Man Ray besluit om niet te wachten op erkenning, maar zich toe te gaan leggen op fotografie.[4]

Het blijkt een goede keuze; zijn fotografische werk valt zowel commercieel als artistiek in de smaak. Dankzij Picabia’s vrouw, Gabrielle Buffet, kan hij in 1922 voor de Parijse couturier Paul Poiret aan de slag. De modefoto’s die Man Ray voor het couturehuis maakt zijn origineel: ze laten een samengaan van mode en kunst en een dosis sexappeal zien. Man Ray heeft succes met deze foto’s en andere opdrachten volgen al gauw. Hij onderscheidt zich van gevestigde fotografen die de smaak van het grote publiek volgen en iedere innovatie mijden. Zijn professionele opdrachten illustreren tijdschriften als Vogue, Harper’s Bazar, Vanity Fair en het Franse VU magazine.[5] Naast portretopdrachten en modefoto’s experimenteert hij met een naar zichzelf genoemde techniek, de ‘rayografie’ – het kort belichten van een vel lichtgevoelig fotopapier waarop verschillende objecten zijn gelegd (zie Rayografie).

Een verzoek van Picabia, die Man Ray vraagt zijn schilderijen te fotograferen, is het begin van een nieuwe specialiteit: het fotograferen van kunstwerken.[6] Max Ernst, Georges Braque, Giorgio de Chirico, Salvador Dalí, Jean Hugo, Marie Laurencin, André Masson, Pablo Picasso, Henri Rousseau en Yves Tanguy maken allen gebruik van Man Rays diensten. Aan het eind van iedere fotosessie maakt Man Ray standaard een portretfoto van de desbetreffende kunstenaar. Zelf zegt hij hierover: Ik bewaarde altijd één opname voor het eind van de sessie om een gratis portretfoto van de kunstenaar te maken. Ik bewaarde het beste voor het laatst’.[7] Portrait of Francis Picabia is hier een voorbeeld van. 

 

Noten

[1] Deze eerste belangrijke tentoonstelling van moderne kunst in de Verenigde Staten introduceert het fauvisme en het kubisme: avant-gardestijlen uit Europa. Al voor die tijd was de kunsthandelaar en fotograaf Alfred Stieglitz baanbrekend met zijn Little Galleries of the Photo-Secession, beter bekend als ‘291’, naar het adres op Fifth Avenue, New York.

[2] Baldwin 1988, pp. 52-53.

[3] De tentoonstelling vindt plaats in de Librairie Six, Parijs, december 1921.

[4] Man Ray 1963, pp. 107-112.

[5] Zie Terence Pepper, ‘Man Ray Portraits in print – continuing research and dialogue’, National Portrait Gallery, http://www.npg.org.uk/blog/man-ray-portraits-in-print-continuing-research-and-dialogue.php (geraadpleegd 4 september 2016).

[6] Man Ray 1963, p. 115.

[7] Parijs 1998, p. 24.

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Man Ray

Philadelphia 1890 - Parijs 1976

De Amerikaanse kunstenaar Emmanuel Radnitzky, die zichzelf Man Ray zou gaan noemen, startte zijn carrière als graveur en reclameontwerper. In New York maakte...

Bekijk het volledige profiel