'Owner of the Voyage' is een sleutelwerk binnen het oeuvre van de Nederlandse kunstenaar Roy Villevoye. Het werk vertelt in twee gelijktijdige videoprojecties over de reis die twee Asmats naar Amsterdam maakten en het verhaal dat deze reis bij een van de achterblijvers oproept. Sinds Villevoye in 1992 voor het eerst naar de Asmat reist in Papoea, de voormalige Nederlandse kolonie op Nieuw-Guinea, is het leven van de Asmat een belangrijke inspiratiebron geworden voor zijn kunstenaarschap. Een kunstenaarschap dat poogt de relatie met het ‘echte’ leven te herstellen en naar authenticiteit zoekt. Geen authenticiteit in antropologische zin van een zogenaamd ‘onbedorven’ cultuur, maar veeleer in de zin van een basaal menselijke entiteit of identiteit. Een authenticiteit die volgens Villevoye niet voorbehouden is aan zogenoemde ‘oervolkeren’, maar juist overal te vinden is. In wezen zet Villevoye, ook met zijn door het museum aangeschafte werk Owner of the Voyage, juist een tegengestelde gedachtegang in werking. Villevoye laat in zijn werk zien dat ook de Asmats inwoners zijn van de global village. Net als ieder ander zijn zij onderhevig aan allerhande invloeden van buitenaf, van andere culturen, en zijn zij volgens Villevoye net zozeer inwoners van een ‘onzuivere, veelvoudige en tegenstrijdige wereld’., Owner of the Voyage is een sleutelwerk binnen het oeuvre van de Nederlandse kunstenaar Roy Villevoye. Het werk vertelt in twee gelijktijdige videoprojecties over de reis die twee Asmats naar Amsterdam maakten en het verhaal dat deze reis bij een van de achterblijvers oproept. Sinds Villevoye in 1992 voor het eerst naar de Asmat reist in Papoea, de voormalige Nederlandse kolonie op Nieuw-Guinea, is het leven van de Asmat een belangrijke inspiratiebron geworden voor zijn kunstenaarschap. Een kunstenaarschap dat poogt de relatie met het ‘echte’ leven te herstellen en naar authenticiteit zoekt. Geen authenticiteit in antropologische zin van een zogenaamd ‘onbedorven’ cultuur, maar veeleer in de zin van een basaal menselijke entiteit of identiteit. Een authenticiteit die volgens Villevoye niet voorbehouden is aan zogenoemde ‘oervolkeren’, maar juist overal te vinden is. In wezen zet Villevoye, ook met zijn door het museum aangeschafte werk Owner of the Voyage, juist een tegengestelde gedachtegang in werking. Villevoye laat in zijn werk zien dat ook de Asmats inwoners zijn van de global village. Net als ieder ander zijn zij onderhevig aan allerhande invloeden van buitenaf, van andere culturen, en zijn zij volgens Villevoye net zozeer inwoners van een ‘onzuivere, veelvoudige en tegenstrijdige wereld’.
De verwerving van deze installatie voegt een belangrijk aspect van het oeuvre van Roy Villevoye toe aan de groep van werken die reeds van deze kunstenaar in het museum aanwezig is. Het oeuvre van Villevoye is vanaf halverwege de jaren tachtig door het museum gevolgd en aangekocht.
Specificaties
Titel | Owner of the Voyage (Eigenaar van de reis) |
---|---|
Materiaal en techniek | Multi-channel video (2 kanalen), kleur, geluid |
Objectsoort |
Multi-channel video
> Multichannel video
> Multi-channel
> Multichannel
> Audiovisueel werk
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Duur (min) 15 Duur (sec) 49 |
---|---|
Makers |
Maker:
Roy Villevoye
Maker: Jan Dietvorst |
Inventarisnummer | 118.1-2 |
Credits | Aankoop 2009 |
Collectie | Moderne Kunst |
Verwervingsdatum | 2009 |
Vervaardigingsdatum | in 2007 |
Externe tentoonstellingen |
Beyond the Dutch (2009) |
Object | |
Techniek |
Geluid
> Audiovisueel werk
> Techniek
> Materiaal en techniek
Kleur (film)
> Beeld
> Audiovisueel werk
> Techniek
> Materiaal en techniek
Multi-channel
> Beeld
> Audiovisueel werk
> Techniek
> Materiaal en techniek
Digitale video (techniek)
> Audiovisueel werk
> Techniek
> Materiaal en techniek
|
Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje