:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Ustala (Ik ben moe)

Ustala (Ik ben moe)

Ine Lamers (in 2008 - 2009)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

In de zomer nodigt het museum de Rotterdamse kunstenaar en flmmaker Ine Lamers (1956) uit om haar werk binnen de reeks Interventies te presenteren. Lamers besluit haar indrukwekkende videowerk Ustala te tonen, in combinatie met enkele van haar digitale prints en vijftiende-eeuwse schilderijen uit de museumcollectie. De geselecteerde schilderijen vertonen zowel inhoudelijke als visuele overeenkomsten met Lamers’ werk.
In de video Ustala (ik ben moe) verkent Lamers de notie van een dystopie. Het verhaal speelt zich af in de Russische modelstad Tolyatti, die in de jaren vijftig en zestig op utopische grondslagen is gebouwd. Als gevolg van enkele belangrijke politieke en historische gebeurtenissen, waaronder de val van het IJzeren Gordijn en de ontmanteling van de Sovjet-Unie, transformeert het collectieve paradijs geleidelijk in een dystopie. Tegen deze achtergrond hangt in de video een groepje jonge Russen rond tussen de resten van een socialistische utopie. Ze voeren repeterende handelingen uit die de suggestie wekken van een ritueel.
Willen zij ontsnappen aan deze apocalyptische setting?
, In de zomer nodigt het museum de Rotterdamse kunstenaar en filmmaker Ine Lamers (1956) uit om haar werk binnen de reeks Interventies te presenteren. Lamers besluit haar indrukwekkende videowerk Ustala te tonen, in combinatie met enkele van haar digitale prints en vijftiende-eeuwse schilderijen uit de museumcollectie. De geselecteerde schilderijen vertonen zowel inhoudelijke als visuele overeenkomsten met Lamers' werk.
In de video Ustala (ik ben moe) verkent Lamers de notie van een dystopie. Het verhaal speelt zich af in de Russische modelstad Tolyatti, die in de jaren vijftig en zestig op utopische grondslagen is gebouwd. Als gevolg van enkele belangrijke politieke en historische gebeurtenissen, waaronder de val van het IJzeren Gordijn en de ontmanteling van de Sovjet-Unie, transformeert het collectieve paradijs geleidelijk in een dystopie. Tegen deze achtergrond hangt in de video een groepje jonge Russen rond tussen de resten van een socialistische utopie. Ze voeren repeterende handelingen uit die de suggestie wekken van een ritueel. Willen zij ontsnappen aan deze apocalyptische setting?
Gedurende Lamers' interventie koopt het museum het videowerk Ustala voor de stadscollectie aan. Sindsdien bevat deze verzameling naast vier oudere foto's ook een recent videowerk van Ine Lamers. Met deze aankoop wil het museum een beeld geven van zowel de verscheidenheid als de afzonderlijke ontwikkelingsstadia binnen het oeuvre van deze kunstenaar.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Ustala (Ik ben moe)
Materiaal en techniek 16mm-film overgezet op video, kleur, geluid
Objectsoort
Video > Audiovisueel werk > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Duur (min) 20
Makers Kunstenaar: Ine Lamers
Producent: Rob de Vree
Geluid: Arthur Bueno
Inventarisnummer Stad-FI 9
Credits Aankoop 2009
Collectie Stadscollectie
Verwervingsdatum 2009
Vervaardigingsdatum in 2008 - 2009
Onderzoek Toon onderzoek Stadscollectie
Object
Techniek
Geluid > Audiovisueel werk > Techniek > Materiaal en techniek
Kleur (film) > Beeld > Audiovisueel werk > Techniek > Materiaal en techniek
Digitale video (techniek) > Audiovisueel werk > Techniek > Materiaal en techniek
16mm-film > Film (techniek) > Audiovisueel werk > Techniek > Materiaal en techniek

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Alles over de maker

Ine Lamers

Wychen 1954

Bekijk het volledige profiel