In de zomer nodigt het museum de Rotterdamse kunstenaar en flmmaker Ine Lamers (1956) uit om haar werk binnen de reeks Interventies te presenteren. Lamers besluit haar indrukwekkende videowerk Ustala te tonen, in combinatie met enkele van haar digitale prints en vijftiende-eeuwse schilderijen uit de museumcollectie. De geselecteerde schilderijen vertonen zowel inhoudelijke als visuele overeenkomsten met Lamers’ werk.
In de video Ustala (ik ben moe) verkent Lamers de notie van een dystopie. Het verhaal speelt zich af in de Russische modelstad Tolyatti, die in de jaren vijftig en zestig op utopische grondslagen is gebouwd. Als gevolg van enkele belangrijke politieke en historische gebeurtenissen, waaronder de val van het IJzeren Gordijn en de ontmanteling van de Sovjet-Unie, transformeert het collectieve paradijs geleidelijk in een dystopie. Tegen deze achtergrond hangt in de video een groepje jonge Russen rond tussen de resten van een socialistische utopie. Ze voeren repeterende handelingen uit die de suggestie wekken van een ritueel.
Willen zij ontsnappen aan deze apocalyptische setting?
, In de zomer nodigt het museum de Rotterdamse kunstenaar en filmmaker Ine Lamers (1956) uit om haar werk binnen de reeks Interventies te presenteren. Lamers besluit haar indrukwekkende videowerk Ustala te tonen, in combinatie met enkele van haar digitale prints en vijftiende-eeuwse schilderijen uit de museumcollectie. De geselecteerde schilderijen vertonen zowel inhoudelijke als visuele overeenkomsten met Lamers' werk.
In de video Ustala (ik ben moe) verkent Lamers de notie van een dystopie. Het verhaal speelt zich af in de Russische modelstad Tolyatti, die in de jaren vijftig en zestig op utopische grondslagen is gebouwd. Als gevolg van enkele belangrijke politieke en historische gebeurtenissen, waaronder de val van het IJzeren Gordijn en de ontmanteling van de Sovjet-Unie, transformeert het collectieve paradijs geleidelijk in een dystopie. Tegen deze achtergrond hangt in de video een groepje jonge Russen rond tussen de resten van een socialistische utopie. Ze voeren repeterende handelingen uit die de suggestie wekken van een ritueel. Willen zij ontsnappen aan deze apocalyptische setting?
Gedurende Lamers' interventie koopt het museum het videowerk Ustala voor de stadscollectie aan. Sindsdien bevat deze verzameling naast vier oudere foto's ook een recent videowerk van Ine Lamers. Met deze aankoop wil het museum een beeld geven van zowel de verscheidenheid als de afzonderlijke ontwikkelingsstadia binnen het oeuvre van deze kunstenaar.
Specificaties
Titel | Ustala (Ik ben moe) |
---|---|
Materiaal en techniek | 16mm-film overgezet op video, kleur, geluid |
Objectsoort |
Video
> Audiovisueel werk
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Duur (min) 20 |
---|---|
Makers |
Kunstenaar:
Ine Lamers
Producent: Rob de Vree Geluid: Arthur Bueno |
Inventarisnummer | Stad-FI 9 |
Credits | Aankoop 2009 |
Collectie | Stadscollectie |
Verwervingsdatum | 2009 |
Vervaardigingsdatum | in 2008 - 2009 |
Onderzoek |
Toon onderzoek Stadscollectie |
Object | |
Techniek |
Geluid
> Audiovisueel werk
> Techniek
> Materiaal en techniek
Kleur (film)
> Beeld
> Audiovisueel werk
> Techniek
> Materiaal en techniek
Digitale video (techniek)
> Audiovisueel werk
> Techniek
> Materiaal en techniek
16mm-film
> Film (techniek)
> Audiovisueel werk
> Techniek
> Materiaal en techniek
|
Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje