:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Schets van een landschap

Schets van een landschap

Anoniem (in circa 1600-1650)

Vraag maar raak

  • Hans Oliemans vroeg

    Op mijn computerscherm is het landschap heel slecht te zien (net als op het origineel neem ik aan). Maar wat zie ik daarboven: een wiel? Kan het een zonnewagen zijn?

    Met vriendelijke groeten,

    Hans Oliemans

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Hans, ik heb even overlegd met de conservator Tekeningen en prenten en wij zien ook niet meer dan iets wat op een wiel lijkt. Helaas kunnen we je niet meer vertellen over dit detail. Groeten, Rianne

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Schets van een landschap
Materiaal en techniek Zwart krijt
Objectsoort
Tekening (verso) > Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 314 mm
Hoogte 189 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Omgeving van: Sebastiaan Vrancx
School van: Jan Brueghel (I)
Inventarisnummer MB 1694 verso (PK)
Credits Uit de nalatenschap van F.J.O. Boijmans, 1847
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1847
Vervaardigingsdatum in circa 1600-1650
Signatuur geen
Watermerk wapenschild
Conditie recto: foxing, verticale vouw in het midden; verso: vlekken, papier- en lijmresten en vier verticale lijnen in pen en bruine inkt
Inscripties 'Breugle de Velours' (recto, middenonder, in pen in bruine inkt), '83' (verso, middenonder, in potlood), [..] (onleesbare krabbel, verso, linksboven, in pen in grijze inkt)
Verzamelaar F.J.O. Boijmans
Merkteken onbekende verzamelaar 'JC' of 'IHC' (in ligatuur, niet in Lugt), Museum Boymans (L.1857)
Herkomst F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; gelegateerd aan de stad Rotterdam in 1847
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Cat. 1852 nr. 188 (als Jan Brueghel); Cat. 1869 nr. 47; Cat. 1901, nr. 83 (fl. 100,-)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Aan de voet van een heuvel met een galgenveld plegen rovers een overal op een reiswagen. Voor de wagen wordt een man vastgehouden, terwijl zijn vrouw zittend op haar knieën wordt uitgekleed. Intussen plunderen twee overvallers de wagen, een derde spant de paarden uit. Daarnaast ligt de voerman op de grond, met naast hem zijn zweep. Links staat een man op de uitkijk, rechts gaat er een met zijn deel van de buit vandoor. In de verte zijn een molen en een dorp met een kerktoren te zien.

De tekening is een kopie naar een ongeveer even grote tekening in The British Museum in Londen, die is toegeschreven aan Adriaen van Stalbemt (1580-1662).1 De Rotterdamse tekening is echter kwalitatief minder dan dit blad: de uitwerking van de bomen, het landschap en de lucht is een stuk eenvoudiger, bijvoorbeeld door het ontbreken van blauwe wassingen. Ook mist de kopie op de voorgrond een rover die zijn slachtoffer tegen de grond drukt.

Het Rotterdamse blad werd in 1852 beschouwd als een werk van Jan Brueghel de Oude, wat later werd gewijzigd in ‘school van Jan Brueghel’.2 En hoewel de tekening in London op naam van Van Stalbemt staat, is het beter beide voorstellingen in de omgeving van Sebastiaan Vrancx te plaatsen.3 Zo kennen we van Vrancx een getekende Overval op een reiswagen die in drie versies overgeleverd is – twee eigenhandige tekeningen en één kopie – waarop de hier besproken tekening in stijl en uitvoering duidelijk geïnspireerd is.4 Het type figuren op de Rotterdamse tekening, zoals de overvallers met hun grote, slappe hoeden, maar ook de situering van de overval aan een bosrand en het motief van de knielende vrouw die belaagd wordt, zijn aan deze compositie van Vrancx ontleend.5

Noten

1 Londen, The British Museum, inv. nr. 1854.0628.37; Hind 1923, p. 136, nr. 1. Deze tekening meet 199 x 304 mm.

2 Inventariskaart, zonder bron en datum.

3 Al is de tekening van een andere hand dan de twee, eveneens in de omgeving van Sebastiaan Vrancx ontstane tekeningen N 87 en DN SV gi.

4 Overval op een reiswagen, Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. RP-T-1897-A-3368; Schapelhouman 1987, nr. 103. Overval op een reiswagen, Curaçao, Nora Foundation, Haarlem 2000, nr. 10. Een kopie bevindt zich in Parijs, Musée du Louvre, inv. nr. 21.009, Lugt 1949, nr. 1393 (kopie naar Vrancx). In 1992 werd in Londen een schilderij geveild (Christie’s, 15 april 1992, nr. 104, als Sebastiaan Vrancx) dat dezelfde voorstelling toont als de tekening in The British Museum.

5 Zie voor een enigszins vergelijkbare Overval op reizigers van Vrancx, met een huifkar op een bospad, soldaten, een galgenveld, molen en dorp op de achtergrond, veiling J.Th. Cremer, Amsterdam (Sotheby’s), 17 november 1980, nr. 38 (fotodocumentatie RKD Den Haag).

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker