:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Folio uit het Gozzoli-album: een liggend en een zittend mannelijk naakt, hoofd van een vrouw in profiel naar links

Folio uit het Gozzoli-album: een liggend en een zittend mannelijk naakt, hoofd van een vrouw in profiel naar links

Benozzo Gozzoli (in circa 1450-1460)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Folio uit het Gozzoli-album: een liggend en een zittend mannelijk naakt, hoofd van een vrouw in profiel naar links
Materiaal en techniek Zilverstift, wit gehoogd, op violet geprepareerd papier
Objectsoort
Tekening (verso) > Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 160 mm
Hoogte 229 mm
Makers Werkplaats van: Benozzo Gozzoli
Inventarisnummer I 562 11 verso (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1450-1460
Inscripties '46' (l.o., pen in bruine inkt), '57' of '5#' (r.b., doorgehaald, pen in bruine inkt), '44' (r.b., pen in grijsbruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Herkomst Biblioteca Trivulziana, Milaan, Codex Triv. 2145; waarschijnlijk verworven door Don Carlo Trivulzio (1715-1789); door vererving aan Luigi Alberico Principe di Musocco Trivulzio (1873-1938); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in de jaren 1925-1930; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam 2009-2010 (coll 2 kw 1-9)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Berenson 1938/61, p. 101, nr. 559 G-I (558 B); Degenhart/Schmitt 1968, vol. I-2, nr. 449, vol. I-4, pl. 330f; Luijten/Meij 1990, pp. 149, 152, ill. a; Ames-Lewis 1995, pp. 394-395, fig. 8; Ames-Lewis 1998, p. 40, fig. 3.3
Materiaal
Object
Techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Dit is een folio uit een verondersteld verloren gegaan tekeningenboek waarvan een restant nu deel uitmaakt van een achttiende-eeuws album, genaamd het Gozzoli-album, dat zich in Museum Boijmans Van Beuningen bevindt. Een algemene omschrijving is hier te vinden.

Deze pagina was oorspronkelijk folio 46 recto in het verondersteld verloren gegane tekeningenboek (nu een verso in het album). De vingervlekken in de rechter benedenhoek bevestigen dat dit oorspronkelijk een recto was.

De figuurtekeningen op vier violet geprepareerde pagina’s (folio 9 verso, 10 recto, 11 verso, 12 recto) komen technisch overeen met een tekening, nu in Wenen (Albertina, inv. 12 recto), van een staande jongeman in vooraanzicht, die in pen en met witte hoogsels tegen een violette achtergrond is weergegeven, een tekening die door Degenhart/Schmitt (1968, nr. 462) ook werd aangemerkt als afkomstig uit het atelier van Gozzoli en oorspronkelijk toebehorend aan het verondersteld verloren gegane tekeningenboek.

Ger Luijten (Luijten/Meij 1990) wees er terecht op dat de weergave van de zittende figuur niet van groot anatomisch inzicht getuigt en dat dit bij de vergelijkbare figuur op de tegenoverliggende pagina in het album (folio 12 recto) zelfs nog minder het geval is. Waarschijnlijk werden de twee studies door verschillende handen getekend en naar een, inmiddels verloren, vroegere tekening uit de voorraad van het atelier gekopieerd.

Noten

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Benozzo Gozzoli

Florence circa 1420 - Pistoia 1497

Bekijk het volledige profiel