:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Sans titre (Zonder titel)

Sans titre (Zonder titel)

Hans Bellmer (in 1959)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Sans titre (Zonder titel)
Materiaal en techniek Potlood, gouache, met wit gehoogd op grijs papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 430 mm
Breedte 288 mm
Makers Kunstenaar: Hans Bellmer
Inventarisnummer MB 2015/T 1 (PK)
Credits Aankoop met steun van Mondriaan Fonds, 2015
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 2015
Vervaardigingsdatum in 1959
Signatuur rechtsonder: Bellmer
Herkomst Particuliere collectie, Levallois Perret; Galerie 1900-2000, Parijs
Tentoonstellingen Collectie – surrealisme, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 11.02.2017 – 28.05.2017
Interne tentoonstellingen Collectie - surrealisme (2017)
Externe tentoonstellingen Dalí, Magritte, Man Ray and Surrealism. Highlights from Museum Boijmans Van Beuningen (2023)
Surrealist Art - Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021)
A Surreal Shock – Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021)
A Surreal Shock. Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2023)
Only the Marvelous is Beautiful (2022)
Onderzoek Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 8, p. 57
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Gouache > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Marijke Peyser

Hans Bellmer, 'Untitled (Unica Bound)', 1958 (afdruk 1983), ontwikkelgelatinezilverdruk, 16,2 x 16,2 cm. New York, Ubu Gallery

Sinds 1941 werkt Hans Bellmer aan het wetenschappelijke en filosofische essay ‘Petite anatomie de l’inconscient physique ou anatomie de l’image’.[1] Hierin onderzoekt hij twee hoofdthema’s: verdubbeling en androgynie. Zijn toenmalige partner, de Bulgaarse dichteres Nora Mitrani, moedigt hem rond 1946 aan tot het maken van anagrammen – een woordspel dat een belangrijke rol zal gaan innemen binnen Bellmers theoretische verhandeling en zijn kunst.[2] Het principe van een anagram, het herschikken van de letters van een bestaand woord om er een ander woord mee te maken, past Bellmer toe op het menselijk lichaam. De kunstenaar stelt dat: ‘Het lichaam te vergelijken is met een zin die u uitnodigt hem te ontleden zodat zijn werkelijke delen zich middels een eindeloze reeks anagrammen opnieuw verenigen’.[3]

In november 1953, tijdens de exclusieve voorbezichtiging van zijn tentoonstelling in de galerie van Rudolf Springer in Berlijn, ontmoet Bellmer de schrijver en kunstenaar Unica Zürn. Bij die gelegenheid zou hij uitgeroepen hebben: ‘Hier is de pop!’. Bellmer zal met Zürn, op dat moment al moeder van twee kinderen, voortaan zijn leven delen.[4] Zürn wordt zijn ‘levende pop’ en figureert vastgesnoerd in diverse van Bellmers foto’s en als model voor zijn erotische tekeningen.[5] De ontmoeting met Zürn in 1953 levert een nieuwe impuls aan de omgang met het anagram. Ook Zürn ziet het lichaam als een constructie die onderworpen kan worden aan een nieuwe samenstelling.[6] In 1954 werkt Bellmer aan de Duitse vertaling van het nog altijd ongepubliceerde essay. Zürn helpt hem bij het vinden van gelijkwaardige Duitse vormen van zijn anagrammen. Spoedig blijkt dat zij zo begaafd is op dit gebied dat Bellmer bij Springer aandringt op het voorbereiden van een tentoonstelling van haar tekeningen en anagrammen. In de zomer van 1954 verschijnt Zürns Hexentexte. Zeichnungen und Anagrammen, met een nawoord van Bellmer en een originele illustratie van zijn hand.[7]

De tekening in de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen laat zien hoe het proces van ‘vernietiging’ en’ transformatie’ tot verontrustende lichaamsvormen leidt. In feite is dit al begin jaren dertig het geval wanneer Bellmer werkt aan zijn poppen (zie La poupée, L'idole en La poupée). Het is waarschijnlijk dat deze tekening onderdeel is van een serie werken op papier die Bellmer op suggestie van de kunsthandelaar Daniel Cordier in 1958 en 1959 maakt.[8]

 

Noten

[1] Het essay zal pas in 1957 in het Frans verschijnen bij uitgeverij Terrain Vague van Eric Losfeld.

[2] Parijs/München/Londen 2006, p. 229.

[3] Gecit. in idem, p. 38. Origineel in Bellmer 1977, pp. 43-44.

[4] Parijs/München/Londen 2006, p. 248.

[5] In 2012 wijdde Ubu Gallery in New York een tentoonstelling aan hun relatie en creatieve samenwerking getiteld Bound. Hans Bellmer & Unica Zürn, zie http://www.ubugallery.com/exhibitions/bound/# (geraadpleegd 26 november 2016).

[6] Conley 1996, p. 92.

[7] Parijs/München/Londen 2006, p. 232.

[8] Idem, p. 233.

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Hans Bellmer

Katowice 1902 - Parijs 1975

De van oorsprong Poolse kunstenaar Hans Bellmer publiceerde anoniem foto's van zijn poppen in het boek 'Die Puppe' (de pop) in 1934. Hoewel de maker onbekend...

Bekijk het volledige profiel