:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
speelkaart

Vraag maar raak

  • Pja Verstijnen vroeg

    Wat geeft u aan waarde voor de set Dali speelkaarten en wat is de oplage van deze set!
    Mvg Piet Verstijnen

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hallo Piet, Dank voor je vraag. In het museum zijn we niet bezig met de financiële waarde van de objecten die we beheren maar met hun (kunst)historische waarde. Misschien moet je eens kijken wat er op platforms als Catawiki, Marktplaats of E-bay voor zo'n set speelkaarten wordt gevraagd/geboden. Over de oplage kan ik geen informatie vinden. Die zal toen, in 1967, flink zijn geweest, maar inmiddels zullen veel spellen verloren zijn gegaan. Succes! Els

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel speelkaart
Materiaal en techniek Offset over karton, goud op snee, karton en papier
Objectsoort
Speelkaart > Kaartspel > Spel > Hobby, sport en spel > Recreatie > Gebruiksvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 13 cm
Diepte 3 cm
Hoogte 9,5 cm
Makers Ontwerper: Salvador Dalí
Drukker: Draeger
Opdrachtgever: Puiforcat
Inventarisnummer V 3123 (KN&V)
Collectie Kunstnijverheid & Design
Vervaardigingsdatum in 1967
Gerechthebbenden © Salvador Dalí, Fundación Gala-Salvador Dalí, c/o Pictoright Amsterdam 2022
Externe tentoonstellingen Dal nulla al sogno (2018)
Materiaal
Object
Techniek
Offsetdruk > Machinaal (vlakdruk) > Vlakdruktechniek > Druktechniek > Techniek > Materiaal en techniek

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Salvador Dalí in een televisiereclame voor Chocolat Lanvin, 1969

In de jaren zestig is Salvador Dalí betrokken bij talloze commerciële producten en televisiecommercials, waarbij hij zijn excentrieke imago doelbewust inzet om het betreffende product aan te prijzen. Zo figureert Dalí in 1969 in een televisiereclame voor Lanvin chocolade.[1] Met gestrekte arm houdt hij de grote reep chocolade naar de kijker op, scheurt hem open, neemt een flinke hap en kijkt recht in de camera. Zijn beroemde snor krult op en hij roept uit: ‘Je suis fou du chocolat Lanvin!’ (ik ben gek op Lanvin chocolade!).

In de museumcollectie bevinden zich een aantal objecten van de hand van Dalí die speciaal voor de commerciële markt zijn vervaardigd, zoals Le Roy Soleil, een parfumfles voor het modehuis Schiaparelli, en de asbak die hij voor Air India ontwierp (Swan-Elephant II ashtray). In 1967 ontwerpt de kunstenaar nog twee commerciële producten: speelkaarten en een chocoladedoos (niet voor Lanvin). In het depot van het museum werden de speelkaarten jarenlang bewaard in de chocoladedoos, maar recentelijk is het museum tot inzicht gekomen dat het om twee afzonderlijke producten moet gaan. De speelkaarten zijn een opdracht van de firma Puiforcat.[2] De eerste editie wordt gedrukt door de Parijse drukkerij Draeger.[3] De ontwerptekeningen van de speelkaarten, uit de verzameling van Puiforcat, worden getoond tijdens de grote Dalí-tentoonstelling in Museum Boijmans Van Beuningen in 1970-1971. De kaarten worden bewaard in een zwart mapje of zilvergrijs doosje – per map twee spellen – met Dalí’s handtekening in respectievelijk gouden of zwarte letters op de voorkant. De kaarten zijn aantrekkelijk en kleurrijk, met hier en daar typische Dalí-motieven: zo heeft de ruiten heer een slap horloge op zijn schouder en de schoppen heer een appel op zijn hoofd.

De royale doos met deksel waarin het kaartspel jarenlang is bewaard, is eigenlijk een chocoladedoos. Gezien de datering, 1967, het type object, en de vermelding van de initialen van de beroemde Parijse chocolatier Marquise de Sévigné op de doos moet dit wel een commerciële opdracht zijn geweest. Aan de buitenkant van het deksel, gevat in een ovale omlijsting, is één van Dalí’s meest spraakmakende olieverfschilderijen, La persistance de la mémoire (1931) afgebeeld. Het schilderij was te zien op Dalí’s eerste solotentoonstelling (3-15 juni 1931) bij de Parijse galerie Pierre Colle. De New Yorkse galeriehouder Julien Levy koopt het schilderij en maakt een afspraak met Colle om Dalí in de Verenigde Staten te vertegenwoordigen.[4] Dit resulteert in de verwerving van het schilderij door het Museum of Modern Art (MoMA) in 1934. Twee jaar later organiseert Alfred H. Barr Jr. in het MoMA Fantastic Art. Dada, Surrealism. La persistance de la mémoire is er een trekpleister: de ‘slappe horloges’ maken een verpletterende indruk op de bezoeker. In zijn autobiografie La vie secrète de Salvador Dalí (1935) dankt Dalí zijn muze Gala voor de manier waarop zij hem heeft geleerd zijn verlegenheid en onhandigheid meester te worden en zich staande te houden in allerlei omstandigheden: ‘Ze maakte een pantser voor me waardoor ik voor de buitenwereld op een vesting leek terwijl ik innerlijk nog steeds “zacht”, ja, “super zacht” was’. Hierop vervolgt Dalí: ‘Dus op de dag dat ik besloot horloges te schilderen, schilderde ik ze zacht’.[5] Net als Dalí’s pantser vormt de doos een pantser voor de chocolade, die immers hard moet blijven in de doos en pas mag smelten in de mond.

Noten

[1] Zie de website van Fondation Dalí: http://www.salvador-dali.org/dali/filmoteca-dali/en_anuncis-publicitaris/ (geraadpleegd 31 oktober 2016). De reclame is overigens online te vinden: https://www.youtube.com/watch?v=rK4Bh_arF-E, (geraadpleegd 31 oktober 2016). Het museum heeft ook de documentaire Dalí: A Soft Self-Portrait (1969) van Robert Descharnes en Jean-Christophe Averty in de collectie waarin hij zijn imago eveneens eer aan doet, inv.nr. FDI 17 (MK).

[2] Op een van de kaarten staat: ‘Créé par Salvador Dalí pour Puiforcat Paris Imprimé par Draeger’.

[3] Parijs 1979, p. 166.

[4] Gaillemin 2002, p. 25.

[5] Dalí 1952, pp. 350-351.

Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Salvador Dalí

Figueras 1904 - Figueras 1989

Salvador Dalí leerde tijdens zijn studie in Madrid de schrijver André Breton kennen, de grondlegger van de surrealistische beweging. In 1924 schreef Breton...

Bekijk het volledige profiel