Als in geen ander schilderij van Aelbert Cuyp overheerst hier het 'gouden zonlicht', dat dit werk een zeer zuidelijk karakter geeft. Cuyp is echter nooit in Italië geweest. Zijn kennis van het 'zuidelijke' licht was uit de tweede hand en sterk beïnvloed door het werk van Jan Both, wiens werk Cuyp dankzij zijn Utrechtse contacten goed zal hebben gekend.
Specificaties
Titel | Riviergezicht |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op paneel |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Breedte 55 cm Hoogte 40,5 cm |
---|---|
Makers |
Schilder:
Aelbert Cuyp
|
Inventarisnummer | 1133 (OK) |
Credits | Uit de nalatenschap van F.J.O. Boijmans, 1847 |
Collectie | Oude Kunst |
Verwervingsdatum | 1847 |
Vervaardigingsdatum | in circa 1650 |
Signatuur | signatuur: rechts onder; C |
Verzamelaar | F.J.O. Boijmans |
Interne tentoonstellingen |
De Collectie Verrijkt (2011) De collectie als tijdmachine (2017) |
Externe tentoonstellingen |
Boijmans bij de Buren - Meesterlijk! (2019) |
Literatuur | Afbeelding: agenda Museum Boymans van Beuningen 1982 (steden en monumenten) Italianisanten en bamboccianten: het Italianiserende landschap en genre door Nederlandse kunstenaars uit de zeventiende eeuw - 19 (afb kleur) |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa |
Alles over de maker
Aelbert Cuyp
Dordrecht 1620 - Dordrecht 1691
Aelbert Cuyp werd als schilderszoon geboren in 1620 in Dordrecht. Zijn vader Jacob Gerritsz. Cuyp (1594-1651/2) was een portretschilder. Aelbert Cuyp schilderde...
Bekijk het volledige profiel