:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Het laatste avondmaal

Het laatste avondmaal

Anoniem (in circa 1390)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Het laatste avondmaal
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, bruin gewassen
Objectsoort
Tekening (verso) > Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 90 mm
Hoogte 163 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Inventarisnummer MB 2018/T 24 verso (PK)
Credits Aankoop met steun van VriendenLoterij, 2018
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 2018
Vervaardigingsdatum in circa 1390
Watermerk Posthoorn (fragment, 42 x 36 mm, op P2 van 2P, vH), zoals in het manuscript in Florence; zie de tracing in Degenhart/Schmitt 1968, vol. 1.2, pp. 653, 658, WZ 78, vergelijk Briquet 7645: Florence (1364, 1370), Siena (1365) en Pisa (1366). [zie afb.]
Inscripties handgeschreven tekst in het Italiaans (beide zijden, pen in bruine inkt)
Merkteken J. Richardson Sr. (L.2183), J. Barnard (L.1420), B. West (L.419), J.D. Böhm (L.272), A. Grahl (L.1199)
Herkomst (?) Biblioteca Riccardiana, Florence; Jonathan Richardson Sr. (1665-1745, L.2183)*, Londen; John Barnard (1685-1764, L.1420)*, Londen; - ; Benjamin West (1783-1820, L.419)*, Londen; - ; J.A. Boerner, Nuremberg (1785-1862); (?) Joseph D. Böhm (1794-1865, L.272, L.1442 desunt)**, Wenen; August Grahl (1791-1868, L.1199), Dresden; zijn veiling, Londen (Sotheby) 27-28.04.1885, lot 167 (BP 1,10); Anon. (vaag driehoek merk, niet in Lugt); Dr. Modern, Wenen; Benno Geiger, Wenen/Venetië; zijn veiling, Londen (Sotheby) 07.12.1920, lot 158, ill. (Italiaanse school, 1350-1400); Licht (?); Edwin Czeczowiczka (1877-1971), Wenen; zijn veiling, Berlijn (Ball, Graupe) 12.05.1930, lot 18, pl. 8 ((?) DM 1200 aan Colnaghi); - ; veiling, Bern (Gutekunst & Klipstein) 05.10.1950, lot 79, pl. 4 (Italiaans, 14e eeuw); - ; veiling, München (Karl & Faber) 04.05.2018, lot 123 (aan Johan Bosch van Rosenthal, ArtConsult, Amsterdam, voor het museum); verworven met steun van VriendenLoterij, 2018
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Grahl 1885, nr. 167, ill.; Planiscig/Voss 1920, nr. 1, pl. 1 (Centraal Italiaans, Bolognees?, 2de helft 14de eeuw); Degenhart/Schmitt 1968, dl. I-1, nr. 99, dl. I-3, pl. 153a-b (Florentijns, c. 1390)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Deze tekening staat op de achterzijde van MB 2018/T 24 recto (PK). Voor de catalogusentry over dit gehele blad, zie het recto record. 

Noten

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker