:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Désarticulation sur fond rayé (Ontwrichting voor een gestreepte achtergrond)

Désarticulation sur fond rayé (Ontwrichting voor een gestreepte achtergrond)

Hans Bellmer (in 1958)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Désarticulation sur fond rayé (Ontwrichting voor een gestreepte achtergrond)
Materiaal en techniek Olieverf, potlood, penseel in zwarte inkt op doek
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 65,3 cm
Breedte 65,3 cm
Makers Kunstenaar: Hans Bellmer
Inventarisnummer 4204 (MK)
Credits Aankoop met steun van VriendenLoterij, 2018
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 2018
Vervaardigingsdatum in 1958
Herkomst René Rasmussen, Parijs 1979; erven René Rasmussen 2016; Le Claire Kunst 2018
Tentoonstellingen Hans Bellmer, Parijs (Centre National d’Art Contemporain), 30.11.1971 – 17.01.1972
Interne tentoonstellingen De collectie als tijdmachine (2017)
Externe tentoonstellingen Surrealist Art - Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021)
A Surreal Shock – Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021)
Only the Marvelous is Beautiful (2022)
A Surreal Shock. Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2023)
Dalí, Magritte, Man Ray and Surrealism. Highlights from Museum Boijmans Van Beuningen (2023)
Onderzoek Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur Parijs 1971 Bellmer, tent.cat. Parijs (Centre National d’Art Contemporain) 1971, pp. 56-57 (zonder titel, aangeduid als peinture)
Materiaal
Object

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Esmee Postma

Le surréalisme, même. 4, voorjaar 1958

Als de surrealisten gekenmerkt worden door hun fascinatie voor het onderbewuste, kan Bellmers kunstenaarschap worden toegespitst op het lichamelijke onderbewustzijn. Zijn fixatie op het vrouwelijk lichaam en onderzoek naar de aard van seksuele verlangens resulteerden begin jaren dertig in twee levensgrote poppen met demonteerbare ledematen die hen tot verontrustende houdingen in staat stelden. ‘Kijken’ doen we volgens Bellmer niet alleen met onze ogen, maar ook met de maag, de tastzin, het gehoor en algehele zenuwstelsel.[1] In 1957 publiceert hij een langverwacht essay waarin hij deze theorie uiteenzet.[2]

Dat jaar brengt Bellmer de zomer door met zijn geliefde, de Duitse kunstenaar Unica Zürn, in een vakantiehuis even buiten Parijs. Daar pakt hij de Rolleiflex op die hij van André Bretons vrouw Élisa geleend heeft, en schiet drie fotorolletjes vol met beelden van het ingesnoerde lichaam van Zürn.[3] De metamorfose van het lichaam door middel van ‘Verschnüring’ is een motief dat hij al sinds 1946 in tekeningen uitwerkt. Maar vanaf het ontstaan van deze fotoserie treedt er een verschuiving in zijn werk op: behalve de poppen staat vanaf nu ook Zürns lichaam model voor zijn voorstellingen. Een foto van haar ingesnoerde rug en onderlijf, getiteld Tenir au frais (koel bewaren), haalt het omslag van het door Breton uitgegeven tijdschrift Le surréalisme, même.

Het schilderij Désarticulation sur fond rayé, dat hij een jaar later maakte, wordt in beslag genomen door een raadselachtige maar onmiskenbaar vleselijke vorm. Een golvende romp gaat over in een herhaling van ronde vormen die doen denken aan borsten en een stel ongedefinieerde ledematen die eindigen in een skeletachtige hand. Op willekeurige plekken zijn kogelgewrichten als boomknoesten aangebracht waaruit al naar gelang nieuwe ledematen kunnen ontspruiten, terwijl de gewrichten op de gewoonlijke plekken juist missen. Het lichaam is ontwricht, maar niet zozeer dat het niet meer herkenbaar is. Hiermee stelt Bellmer de menselijke vorm voor als minder eenduidig dan we doorgaans denken.[4] Het roze-wit gestreepte patroon komt veelvuldig terug in Bellmers schilderijen, doorgaans in de vorm van in gestreepte kousen gestoken benen. Dit specifieke motief is afkomstig van pornografische foto’s die hij verzamelt, maar de combinatie van een geometrische achtergrond met organische vormen past Bellmer vaker toe.[5]

Vanaf 1958 wordt Bellmer gerepresenteerd door de Parijse galeriehouder Daniel Cordier. Deze moedigt hem aan een serie schilderijen en werken op papier op groter formaat te maken vanuit de gedachte dat dit beter zou verkopen. Dit schilderij behoort tot deze groep werken.[6] Met een aantal van vermoedelijk niet meer dan dertig behoren olieverfschilderijen tot de kleinste categorie uit Bellmers oeuvre. Toch was hij, blijkens foto’s van zijn ateliers in Karlsruhe en Berlijn uit de jaren dertig waarop inmiddels verloren gegane schilderijen te zien zijn, gedurende zijn hele carrière actief als schilder.[7]

Noten

[1] Bellmer in: Jelenski 1966, z.p.
[2] Bellmer werkte sinds 1941 aan Petite anatomie de l’inconscient physique ou l’anatomie de l’image, dat in 1957 voor het eerst werd uitgegeven door Éric Losfeld van Terrain Vague in Parijs. Zie Parijs/München/Londen 2006, p. 251.
[3] Idem, p. 258. Informatie afkomstig uit een brief van Bellmer aan Breton, 26 september 1957.
[4] Voor het herschikken van ledematen vond Bellmer een analogie in taal in de vorm van anagrammen. Zie voor meer hierover inv.nr. MB 2015/T 1 (PK).
[5] In 1969 maakte Bellmer een reeks van 11 kleurengravures getiteld Les Marionnettes, ter illustratie bij een Franstalige heruitgave van een essay van de negentiende-eeuwse Duitse schrijver Heinrich von Kleist. Een van deze gravures is een kopie naar dit schilderij.
[6] Museum Boijmans Van Beuningen bezit ook een tekening die waarschijnlijk uit deze groep afkomstig is, zie inv.nr. MB 2015/T 1 (PK).
[7] Het exacte aantal overgebleven schilderijen is tot op heden niet vastgesteld. Thomas C. Garbe voor Le Claire Kunst. Zie archief MBVB, objectmap Bellmer, Désarticulation sur fond rayé of https://www.leclaire-kunst.de/pdf/obj_1327_kat_e.pdf (geraadpleegd 30 december 2019).

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Hans Bellmer

Katowice 1902 - Parijs 1975

De van oorsprong Poolse kunstenaar Hans Bellmer publiceerde anoniem foto's van zijn poppen in het boek 'Die Puppe' (de pop) in 1934. Hoewel de maker onbekend...

Bekijk het volledige profiel