Hannemans portret van Johan de Witt dateert uit 1652 toen deze als pensionaris van zijn geboortestad Dordrecht in Den Haag werkte. Bij afwezigheid van Adriaen Pauw trad De Witt ook als raadspensionaris op. In 1653 volgde hij Pauw in diens functie op. Hanneman toont de Witt naar links gewend met op de achtergrond een afgeknotte zuil. De zuil was in die tijd niet alleen een symbool voor vergankelijkheid, maar ook van standvastigheid, geestkracht en, soms, kuisheid.
Specificaties
Titel | Portret van Johan de Witt (1625-1672) |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op doek |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Breedte 63,5 cm Hoogte 79,5 cm |
---|---|
Makers |
Schilder:
Adriaen Hanneman
|
Inventarisnummer | 1280 (OK) |
Credits | Schenking A.J. Lamme, 1854 |
Collectie | Oude Kunst |
Verwervingsdatum | 1854 |
Vervaardigingsdatum | in 1652 |
Signatuur | datering : links ; Ao 1652 Adr: Hanneman F. signatuur: links; # * Ao 1652 Adr: Hanneman F. |
Externe tentoonstellingen |
80 Jaar Oorlog (2018) |
Onderzoek |
Toon onderzoek ALMA |
Literatuur | Catalogus schilderijen tot 1800 <1962> - 62 Faces of the Golden Age. Seventeenth Century Dutch Portrait (English Supplement) - 30-31 Nederlandse portretten uit de 17e eeuw - 96-97 Honderdvijftig jaar er bij en er af: De collectie oude schilderkunst van het Museum Boijmans van Beuningen Rotterdam 1849 tot 1999 - 78 |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa |