:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Stilleven met oesters, roemer, citroen en een zilveren pronkschaal

Stilleven met oesters, roemer, citroen en een zilveren pronkschaal

Willem Claesz. Heda (in 1634)

Vraag maar raak

  • Anja vroeg

    Kwamen de oesters toen gewoon uit Nederland? Zo ja, waarom werden ze dan gezien als symbool van rijkdom? En de druiven? Waar werden die verbouwd, kwamen ze uit Frankrijk?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Ha Anja, In de 17de eeuw wordt door de Hollanders veel vis gegeten; een groot deel van de economie draaide dan ook op visvangst in die tijd. De oestervisserij bereikte in deze Gouden Eeuw haar hoogtepunt. Het is daarom zeer waarschijnlijk dat deze oesters ‘gewoon’ uit Nederland kwamen. De Zeeuwse platte oesters die je hier ziet, waren echter een gevoelig soort en lastiger te verbouwen dan de tegenwoordig in Nederland gekweekte Japanse oester. Het is daarom dat deze oesters als een ware delicatesse werden beschouwd. Voor zover ik weet, zijn er op dit schilderij geen druiven te bekennen. Bedoel je misschien de walnoot rechts naast de citroen? Groetjes, Tanja

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

De Haarlemse stillevenspecialist Willem Claesz. Heda werkte de details scherp uit. Met de vele glimlichtjes bereikt hij een grote helderheid.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Stilleven met oesters, roemer, citroen en een zilveren pronkschaal
Materiaal en techniek Olieverf op paneel
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 43 cm
Breedte 57 cm
Makers Schilder: Willem Claesz. Heda
Inventarisnummer 1286 (OK)
Credits Aankoop 1883
Collectie Oude Kunst
Verwervingsdatum 1883
Vervaardigingsdatum in 1634
Signatuur datering : rechts onder ; HEDA. 1634 signatuur: rechts onder; # * HEDA. 1634
Herkomst : veiling Amsterdam (Pictura), 1883/08/14-15, coll. W. Gockinga VAN: Gockinga, W. IN/OP: 1883 TE: Amsterdam VOOR: OPM: nr. 49
Interne tentoonstellingen De Collectie Verrijkt (2011)
Onderzoek Toon onderzoek ALMA
Literatuur Notice descriptive des Tableaux et Sculptures du Musée de Rotterdam, nr. 97; Museum Boymans-van Beuningen Rotterdam. Catalogus schilderijen tot 1800, Rotterdam 1962, p. 62; F.G. Meijer, Stillevens uit de Gouden Eeuw. Eigen collectie, Rotterdam (Museum Boymans-van Beuningen) 1989, pp. 80-81, cat. 16; J. Giltaij, Honderdvijftig jaar er bij en er af. De collectie oude schilderkunst van het Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam, 1849 tot 1999, Zutphen (Walburg Pers) 2000, p. 79.
Materiaal
Object
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Alles over de maker

Willem Claesz. Heda

Haarlem 1594 - Haarlem 1680

Willem Claesz. Heda woonde zijn hele leven in Haarlem en werd in 1631 lid van het Sint Lucas gilde, waarin hij allerlei functies bekleedde. Heda schilderde...

Bekijk het volledige profiel