Dit schilderij is vrijwel altijd beschouwd als een zelfportret van Samuel van Hoogstraten op ongeveer 17-jarige leeftijd. De schilder echter kijkt het publiek niet aan, wat vreemd is omdat hij een spiegel heeft moeten gebruiken om zichzelf te portretteren. Daarentegen vertoont een ander zelfportret uit 1644 geen gelijkenis met de hier afgebeelde jongeman. Daarom bestaat er twijfel over de identiteit van de jongeman. De uitgedoofde kaars, de boeken, de zandloper en de schedel op tafel zijn attributen die verwijzen naar de vergankelijkheid.
Specificaties
Titel | Zelfportret met vanitas-stilleven |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op paneel |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is op reis |
Afmetingen |
Breedte 74 cm Hoogte 58 cm |
---|---|
Makers |
Schilder:
Samuel van Hoogstraten
|
Inventarisnummer | 1386 (OK) |
Credits | Schenking de heer A.F. Philips en mevrouw A. Philips-de Jongh, 1935 |
Collectie | Oude Kunst |
Verwervingsdatum | 1935 |
Vervaardigingsdatum | in 1644 |
Signatuur | datering : rechts op basement van de zuil ; S. van Hoochstraten 1644 signatuur: rechts op basement van de zuil; # * S. van Hoochstraten 1644 |
Verzamelaar | Vitale Bloch |
Herkomst | : Kunsthandel D.A. Hoogendijk VAN: IN/OP: 1932 TE: Amsterdam VOOR: OPM: cat Amsterdam 1932, nr. 55 |
Tentoonstellingen | Rembrandt – Hoogstraten. Colour and illusion, Wenen (KHM) 2024 |
Interne tentoonstellingen |
De Collectie Verrijkt (2011) De collectie als tijdmachine (2017) |
Externe tentoonstellingen |
Boijmans bij de Buren - REMIX ROTTERDAM, Boijmans X Wereldmuseum (2020) Rembrandt - Hoogstraten (2024) |
Onderzoek |
Toon onderzoek ALMA |
Literatuur | Ausstellungen - 206, afb. Catalogus schilderijen tot 1800 <1962> - 68 Drawings of the Rembrandt School V - bij nr. 1110 Dutch Art and Architecture 1600 to 1800 - 94 Een gloeiend palet. Schilderijen van Rembrandt en zijn school - 44-45, afb (zw/w) Gemälde, II - nr. 849 Holländische Ausstellung in der Galerie Dr. Schäffer zu Berlin - afb. 146 Holländische und Flämische Maler des XVII. Jahrhunderts - 75 Inleiding tot de Nederlandse emblemataliteratuur - afb. 22 Museum Bredius, catalogus van de schilderijen en tekeningen - 66 Old paintings 1400-1900: illustrations <1972> - 212 Rembrandt and his critics 1630-1730 - 95 noot 6 Rembrandt and Samuel van Hoogstraten - afb. 3 Rembrandt Paintings - 116, afb. Rembrandt, zijn leven, zijn werk - afb. 296 Robert Langton Douglas - afb. 51 Selbstbildnisse niederländischer Maler des 17. Jahrhundert - afb. 15 Selbstbildnisse und Künstlerporträts - bij nr. 6 Selfportraiture and vanitas still-life painting in 17th century Holland in reference to David Bailly's vanitas oeuvre - afb. 8 Zinne- en minnebeelden in de schilderkunst van de zeventiende eeuw - afb. 76 Zum Werk von Barend und Carel Fabritius - 191 Honderdvijftig jaar er bij en er af: De collectie oude schilderkunst van het Museum Boijmans van Beuningen Rotterdam 1849 tot 1999 - 90 T. Weststeijn, The visible world. Samuel van Hoogstraten's art theory and the legitimation of painting in the Dutch Golden Age, Amsterdam 2008, pp. 24-25, fig. 5. V. Manuth, ‘‘Come, behold Hochstraet!’ Samuel van Hoogstraten’s Self-Portraits and Rembrandt,’ in S. Pénot (ed.), exh. cat. Rembrandt – Hoogstraten. Colour and illusion, Wenen (KHM) 2024, pp. 62-79, op pp. 68-69, fig. 26; S. Pénot (ed.), exh. cat. Rembrandt – Hoogstraten. Colour and illusion, Wenen (KHM) 2024, p. 258. |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa |
Alles over de maker
Samuel van Hoogstraten
Dordrecht 1627 - Dordrecht 1678
In zijn geboorteplaats Dordrecht kreeg Samuel van Hoogstraten schilderlessen van zijn vader. In 1640 ging hij bij Rembrandt in Amsterdam in de leer. Gedurende...
Bekijk het volledige profiel