Een imposante vrouw staat in een schiettent. Met een hand in de zij, haar stevige postuur en de grote donkere ogen valt zij niet te negeren. Op de toonbank voor haar staan twee geweren klaar. Een derde geweer ligt ernaast, daarmee is wellicht zojuist nog op de kartonnen figuren achter haar geschoten. Deze figuren nemen allerlei grappige poses aan. Let bijvoorbeeld eens op de man rechts die een leeuw bij de neus neemt. De pijpen zijn bedoeld om op te schieten, maar kunnen ook freudiaans opgevat worden als symbolen van het mannelijk geslacht.
Koch maakte het schilderij in 1931 en gezien de grote belangstelling voor Sigmund Freud's droomtheorieën in die tijd is het niet onwaarschijnlijk dat Koch zich bewust is geweest van die symboliek.
Politieke onrust, werkeloosheid en toenemende armoede kenmerkten de jaren tussen de twee wereldoorlogen, de periode dat Koch dit schilderij maakte. Door de donkere kleuren, het kille licht en de bijna dreigende houding van de vrouw is deze onheilspellende tijd in het schilderij voelbaar geworden.
Specificaties
Titel | De schiettent |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op doek |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 170 cm Breedte 130 cm Gewicht 27 |
---|---|
Makers |
Schilder:
Pyke Koch
|
Inventarisnummer | 1425 (MK) |
Credits | Schenking Vrienden van het Museum, 1931 |
Collectie | Moderne Kunst |
Verwervingsdatum | 1931 |
Vervaardigingsdatum | in 1931 |
Interne tentoonstellingen |
De Collectie Verrijkt (2011) De collectie als tijdmachine (2017) Lievelingen (2024) |
Externe tentoonstellingen |
In de schaduw van morgen. (2012) De wereld van Pyke Koch (2017) Museum Boijmans Van Beuningen @ Rijksmuseum (2023) |
Materiaal | |
Object | |
Plaats van vervaardiging | Utrecht > Utrecht > Utrecht > Nederland > West-Europa > Europa |
Geografische herkomst | Nederland > West-Europa > Europa |