Begonnen als schilder van vooral landschappen in gedempte tinten, kwam Mondriaan uiteindelijk uit op composities van zwarte horizontale en verticale lijnen en vlakken in primaire kleuren. De absolute harmonie die hij nastreefde reikte verder dan kunst. 'Kunst is slechts een substituut zolang de schoonheid van het leven nog onvoldoende is. Ze zal geleidelijk aan verdwijnen, naarmate het leven evenwichtiger wordt', schreef hij.
Specificaties
Titel | Compositie no II |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op doek |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Breedte 52 cm Hoogte 52 cm |
---|---|
Makers |
Schilder:
Piet Mondriaan
|
Inventarisnummer | 1542 (MK) |
Credits | Schenking vrienden van de kunstenaar, 1929 |
Collectie | Moderne Kunst |
Verwervingsdatum | 1929 |
Vervaardigingsdatum | in 1929 |
Interne tentoonstellingen |
De Collectie Verrijkt (2011) De collectie als tijdmachine (2017) |
Externe tentoonstellingen |
'Charley Toorop' (2010) De Stijl (2010) Vaste opstelling - De Stijl (2020) Boijmans bij de Buren - Meesterlijk! (2019) |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Nederland > West-Europa > Europa |
Alles over de maker
Piet Mondriaan
Amersfoort 1872 - New York 1944
Piet Mondriaan schilderde aanvankelijk voornamelijk naturalistische landschappen. Vanaf 1907 veranderde zijn werk onder invloed van theosofische ideeën. Hij...
Bekijk het volledige profiel