Vertumnus, de god van de seizoenen, maakt de nimf Pomona vergeefs het hof. Tenslotte vermomt hij zich als oude vrijster die hoog opgeeft van de liefde en van zichzelf, Vertumnus. Als hij daarna de gedaante aanneemt van een mooie jongeman, weet hij Pomona toch voor zich te winnen. , Net als op het schilderij van Cerquozzi hiernaast gaan vruchten en verleiding hier samen. Vertumnus, de god van de seizoenen, probeert de nimf Pomona te verleiden. Hij doet dat in de rol van een oude vrijster, die hoog opgeeft van zijn (Vertumnus’) kwaliteiten. De truc werkt, want wanneer hij de gedaante aanneemt van een mooie jongeman, weet hij Pomona voor zich te winnen.
Specificaties
Titel | Vertumnus en Pomona |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op doek |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Breedte 114 cm Hoogte 130 cm |
---|---|
Makers |
Schilder:
Paulus Moreelse
|
Inventarisnummer | 1549 (OK) |
Credits | Aankoop 1865 |
Collectie | Oude Kunst |
Verwervingsdatum | 1865 |
Vervaardigingsdatum | in circa 1630 |
Signatuur | signatuur: op het snoeimes van Pomona; PMoreelse ( aaneen) |
Interne tentoonstellingen |
De Collectie Verrijkt (2011) Hans Makarts Abundantia (2012) |
Onderzoek |
Toon onderzoek ALMA |
Literatuur | Museum Boymans-van Beuningen Rotterdam. Catalogus schilderijen tot 1800, Rotterdam 1962, p. 92; E. de Jongh & P.J. Vinken, ‘Frans Hals als voortzetter van een emblematische traditie. Bij het Huwelijksportret van Isaac Massa en Beatrix van der Laen,’ Oud Holland 76, 1-2 (1961), pp. 117-152, op pp. 118-119, 124 (fig. 7) en 126 (bij noot 19); J. Giltaij, Honderdvijftig jaar er bij en er af. De collectie oude schilderkunst van het Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam, 1849 tot 1999, Zutphen (Walburg Pers) 2000, p. 131. |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa |