In 1636 ontstond dit 'Vantias-stilleven', het enige gedateerde en tevens grootste van een groepje van vijf bekende stillevens die De Poorter in de tweede helft van de jaren 30 heeft vervaardigd. In thema en motief wijken deze stillevens nauwelijks van elkaar af; steeds wordt door middel van kostbare voorwerpen, krijgsattributen en vervallen graftombes de bekende spreuk uit het boek Prediker uitgedrukt:'Ijdelheid der ijdelheden en alles is ijdelheid.' Uiteraard wordt hiermee de vergankelijkheid van al het aardse gesymboliseerd. Op dit schilderij domineert een diagonaal geplaatst vaandel dat met een oranje, witte en lichtblauwe baan het voornaamste kleuraccent vormt op dit verder nogal monochrome schilderij. Met het vaandel wordt ook een harnas op de voorgrond belicht, waarop het van links invallende licht krachtig gereflecteerd wordt.
Specificaties
Titel | Vanitas-stilleven |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op paneel |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Breedte 92,9 cm Hoogte 54,6 cm |
---|---|
Makers |
Schilder:
Willem de Poorter
|
Inventarisnummer | 1674 (OK) |
Credits | Aankoop 1866 |
Collectie | Oude Kunst |
Verwervingsdatum | 1866 |
Vervaardigingsdatum | in 1636 |
Signatuur | datering : links ; # * W.D.P.f 1636 signatuur: links; # * W.D.P.f 1636 |
Literatuur | Bijdrage tot de geschiedenis van het Hollandsch stilleven - 101 Catalogus schilderijen tot 1800 <1962> - 104 Dutch still-life painting in the seventeenth century - 170-171 Het Museum Boymans te Rotterdam - 152 Old paintings 1400-1900: illustrations <1972> - 68 Rembrandt sa vie et ses oeuvres - 142 Stillevens uit de Gouden Eeuw - 130, afb (zw/w) |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa |
Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje
Alles over de maker
Willem de Poorter
Haarlem 1608 - Haarlem in of na 1649
Sinds de 19de-eeuwse kunstcriticus Carel Vosmaer Willem de Poorter als een leerling van Rembrandt beschouwde, bestaat er enige belangstelling voor deze uit...
Bekijk het volledige profiel