Mogelijk is deze olieverfschets met een onbekend krijgshaftig allegorisch tafereel een voorstudie voor een groot historiestuk. De snelle schetsmatige opzet is dan ook niet in kleuren uitgevoerd, maar in grisaille; in gedempte bruin en grijstonen. Aldus geeft Rembrandt hier een staaltje van zijn dramatische licht en donkerwerking.
Specificaties
Titel | De eendracht van het land |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op paneel |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 74,6 cm Breedte 101 cm |
---|---|
Makers |
Schilder:
Rembrandt van Rijn
|
Inventarisnummer | 1717 (OK) |
Credits | Aankoop 1865 |
Collectie | Oude Kunst |
Verwervingsdatum | 1865 |
Vervaardigingsdatum | in 1637 - 1645 |
Signatuur | datering : rechts onder ; # * Rembrandt 1641 signatuur: rechts onder; # * Rembrandt 164 |
Herkomst | : veiling Londen (Hobbs), 1764/02/23-24 VAN: IN/OP: 1764 TE: Londen VOOR: OPM: mogelijk geveild 23-24 februari 1764, nr. 86 : Reynolds, Sir Joshua VAN: IN/OP: 1795, voor TE: Londen VOOR: OPM: nr 74 : Simpson VAN: veiling Londen (Christie's), 1795/03/11-13 IN/OP: 1795 TE: Londen VOOR: 171/2 guineas OPM: lot 7 (aan Simpson) : veiling Londen (Christie's), 1820/06/23-24 VAN: West, Benjamin IN/OP: 1820 TE: Londen VOOR: 78 guineas OPM: lot 7 (10-10 Zaayer) : veiling Londen (Philips), 1827/05/12 VAN: Westall, Richard IN/OP: 1827 TE: Londen VOOR: 255 guineas OPM: lot 70, niet verkocht aankoop : Rogers, Samuel VAN: veiling Londen (Philips), 1827/05/12 IN/OP: 1827 TE: Londen VOOR: 255 guineas OPM: lot 144 (aan Rogers) : veiling Londen, 1856/04/28-05/10 VAN: Rogers, Samuel IN/OP: 1856 TE: Londen VOOR: OPM: Lot 144 : Kunsthandel J. Nieuwenhuys VAN: veiling Londen, 1856/04/28-05/10 IN/OP: 1856 TE: Londen VOOR: OPM: lot 607 (aan Nieuwenhuys) |
Interne tentoonstellingen |
Schilderkunst uit de eerste hand, Olieverfschetsen van Tintoretto tot Goya (1983) De Collectie Verrijkt (2011) De collectie als tijdmachine (2017) |
Externe tentoonstellingen |
Boijmans bij de Buren - Meesterlijk! (2019) Vaste opstelling Eendracht van het Land (2022) Vaste opstelling Rijks (2023) |
Literatuur | F. Schmidt-Degener, 'Een voorstudie voor de Nachtwacht: de Eendracht van het Land,' Onze Kunst 21 (1912), pp. 1-20; F. Schmidt-Degener, exh. cat. Rembrandt tentoonstelling ter plechtige herdenking van het 300-jarig bestaan der Universiteit van Amsterdam, Amsterdam (Rijksmuseum) 1932, pp. 39-40, cat. 15; J.D.M. Cornelissen, Rembrandt. De Eendracht van het Land. Museum Boymans, Nijmegen 1941; I.Q. van Regteren Altena, ‘Retouches aan ons Rembrandt-beeld. III. Het genetische probleem van de Eendracht van het land, I,’ Oud Holland 67, 1 (1952), pp. 30-50; I.Q. van Regeteren Altena ‘Retouches aan ons Rembrandt-beeld. IV. De Eendracht van het Land, II,’ Oud Holland 67, 2 (1952), pp. 59-67; W.G. Hellinga, Rembrandt fecit 1642, Amsterdam 1956; Museum Boymans-van Beuningen Rotterdam. Catalogus schilderijen tot 1800, Rotterdam 1962, p. 110; P.J.J. van Thiel et al., exh. cat. Rembrandt 1669/1969, Amsterdam (Rijksmuseum) 1969, pp. 50-51, cat. 6; E. van de Wetering, 'De jonge rembrandt aan het werk,' Oud Holland 91 (1977), pp. 27-65; J. Giltaij, exh. cat. Schilderkunst uit eerste hand. Olieverfschetsen van Tintoretto tot Goya, Rotterdam (Museum Boijmans van Beuningen) & Braunschweig (Herzog Anton Ulrich-Museum) 1983-1984, pp. 98-101, cat. 23; J. Giltaij, ‘Enkele nieuwe gegevens over Rembrandts ‘De Eendracht van het Land,’ Oud Holland 100 (1986), pp. 35-49; J. Giltaij et al., Een gloeiend palet. Schilderijen van Rembrandt en zijn school, Rotterdam 1988, pp. 68-71, nr. 21 (tekst J. Giltaij); B. Kempers, ‘Allgeory and symbolism in Rembrandt’s De eendracht van het land: images of concord and discord in prints, medals and paintings,’ in J. Thuillier en K. Bussmann (eds.), 1648 – Paix de Westphalie – Westfälische Friede, Paris 2000, pp. 71-113; J. Giltaij, ‘New results and facts of three paintings by Rembrandt and his school treated in Rotterdam: ‘The concord of the state’, ‘Titus at his desk’ and ‘The man in a red cap’,’ in E. Van Duijn & P. Noble (eds.), Rembrandt conservation histories, Amsterdam & London 2021, pp. 175-185, op pp. 175-178; J. Giltaij, Het grote Rembrandt boek. Alle 684 schilderijen, Zwolle 2022, p. 346, nr. 516. Aus der Werkstatt Rembrandts - afb. Beknopt verslag van de resultaten van het technisch onderzoek van Rembrandts Nachtwacht - afb. 4 Compositieproblemen in verband met Rembrandt's Schuttersoptocht - n. 1 Drie Eeuwen I, tekst - 231 Drie eeuwen II, noten, registers en platen - n. 63-6 Een voorstudie voor de Nachtwacht: De Eendracht van het Land - 1-20 \De \\Eendracht van het Land - En Rembrandt-Tavlas Politiska Bakgrund - 1-26 Frühe Rembrandt-Sammlungen - n. 25 Het genetisch probleem van de Nachtwacht (1914) - 10 Het genetisch probleem van de Nachtwacht (1916-A) - 61-84 Het genetisch probleem van de Nachtwacht (1917) - 29 Il Console Smith, mercante e collezionista - 64, 201-202, afb. 68 La Prima Idea, die Entwicklung der Oelskizze von Tintoretto bis Picasso - afb. L'Opera pittorica completa di Rembrandt - nr. 243 \Een \\Meeningsverschil betreffende de Eendracht van het Land - 76-80 Meeningsverschillen omtrent werken van Rembrandt. IV. De Eendracht van het Land een voorstudie voor de Nachtwacht? - 178-180 Old paintings 1400-1900: illustrations <1972> - 219 Purpose and Style: Oil Sketches of Rubens, Jan Brueghel, Rembrandt - 110 Rembrandt (1986) - afb. (kleur) Rembrandt. De Eendracht van het Land, Museum Boymans - Rembrandt, De Eendracht van het Land - Rembrandt, des Meisters Gemälde (1906) - 249 Rembrandt, des Meisters Gemälde (1908) - 296 Rembrandt fecit 1642, de Nachtwacht, Gijsbrecht van Aemstel - 29-37 Rembrandt, Gemälde - nr. 105 Rembrandt Harmens van Rijn, sa vie et ses oeuvres - 467 Rembrandt Paintings - nr. 206 Rembrandt, sa vie, son oeuvre et son oeuvre et son temps - 565 Rembrandt schilderijen - nr. 476 Rembrandt, The complete edition of the paintings, revised by H. Gerson - nr. 467 Rembrandt, zijn leven, zijn schilderijen - afb. (kleur) Rembrandt, zijn leven, zijn werk - afb. Rembrandts Eendracht van het Land en Starters Wttreckinge van de borgerij van Amsterdam - 25-34 Rembrandt's Eendracht van het Land opnieuw beschouwd - 161-173 Rembrandt's Eendracht van het Land - 141-158 Rembrandt's influence in 18th Century Venice - n. 9 Rembrandts Mann mit dem Goldhelm - 84-85 Sir Joshua Reynolds' Collection of Paintings - II Studien zur Geschichte der Holländischen Malerei - 432, 478, 559, n 1, nr. 18 The Queen's Pictures - 126 Treasures II - 79-80 Venetian Drawings of the XVII & XVIII centuries in the collection of Her Majesty the Queen - nr. 30 Vol VI - nr. 227 |
Materiaal | |
Object | |
Plaats van vervaardiging | Amsterdam > Noord-Holland > Nederland > West-Europa > Europa |
Geografische herkomst | Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa |
Alles over de maker
Rembrandt van Rijn
Leiden 1606 - Amsterdam 1669
Rembrandt van Rijn werd in Leiden geboren. Na zijn leerperiode bij onder anderen de schilder Pieter Lastman in Amsterdam startte hij een werkplaats in Leiden....
Bekijk het volledige profiel