Dit schilderij van Rachel Ruysch lijkt misschien een stukje ongerepte natuur, maar je ziet voornamelijk gekweekte bloemen. Bloemstillevens symboliseren vaak de vergankelijkheid en daarmee de ijdelheid (vanitas) van het leven. Hier is echter ook sprake van een grote belangstelling voor de verscheidenheid van de natuur door de kunstenares. Ruysch besteed in dit schilderij veel aandacht aan dieren zoals bijvoorbeeld het vliegend hert, vlinder en slak. Met het vrij forse formaat speelt de kunstenares in op de in die periode groeiende belangstelling voor grote, decoratieve schilderijen. Opmerkelijk is dat het schilderij op het moment dat het gemaakt is meer geld opbracht dan het werk van Rembrandt.
Specificaties
Titel | Boomstam, omgeven door bloemen en door vlinders en andere dieren |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op doek |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is op reis |
Afmetingen |
Breedte 82 cm Hoogte 99 cm |
---|---|
Makers |
Schilder:
Rachel Ruysch
|
Inventarisnummer | 1751 (OK) |
Credits | Aankoop 1854 |
Collectie | Oude Kunst |
Verwervingsdatum | 1854 |
Vervaardigingsdatum | in 1685 |
Signatuur | datering : rechts onder ; Rachel Ruysch F 1685 signatuur: rechts onder; # * Rachel Ruysch F 1685 |
Herkomst | : veiling Amsterdam, 1770/08/22, coll. Dufresne VAN: Dufresne, F.J. IN/OP: 1770 TE: Amsterdam VOOR: OPM: nr. 264 wellicht identiek (opgegeven maten wijken enigszins af) : veiling Amsterdam, 1794/08/20-21 VAN: IN/OP: 1770 TE: Amsterdam VOOR: OPM: nr. 97 wellicht identiek (opgegeven maten wijken enigszins af) aankoop: veiling Amsterdam (Roos), 1854/04/04 VAN: Lamme, A. IN/OP: 1854 TE: Amsterdam VOOR: ¿ 1500,- OPM: nr. 44, voor Museum Boymans |
Interne tentoonstellingen |
De collectie als tijdmachine (2017) Lievelingen (2024) |
Externe tentoonstellingen |
In Volle Bloei (2022) Rachel Ruysch. Nature into Art (2024) Onderkruipsels (2022) Linnaeus and Glimpses of Paradise (2022) |
Literatuur | Supplement-catalogus van schilderijen enz. in het museum te Rotterdam, gesticht door Mr. F.J.O. Boymans, nr. 412; Museum Boymans-van Beuningen Rotterdam. Catalogus schilderijen tot 1800, Rotterdam 1962, p. 123; F.G. Meijer, Stillevens uit de Gouden Eeuw. Eigen collectie, Rotterdam (Museum Boymans-van Beuningen) 1989, pp. 102-103, cat. 27; M. Berardi, Science into art. Rachel Ruysch's early development as a still-life painter, PhD diss University of Pittsburgh 1998, pp. 327-332; L. Cumming, Thunderclap. A memoir of art and life & sudden death, London 2023, p. 133. |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa |
Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje
Alles over de maker
Rachel Ruysch
Den Haag 1664 - Amsterdam 1750
Rachel Ruysch was de dochter van de hoogleraar-anatoom Frederick Ruysch. Zij maakte haar eerste olieverfschilderijen op ongeveer 18-jarige leeftijd, toen zij in...
Bekijk het volledige profiel