:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Pierrot met gitaar

Pierrot met gitaar

Gino Severini (in 1923)

Vraag maar raak

  • Ype Koopmans vroeg

    Wanneer is het schilderij precies in de collectie gekomen? Ik weet dat het in de tweede helft van de jaren twintig in de vaste opstelling hing.

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hallo Ype, excuus voor de vertraging in het antwoord. Het schilderij is in 1925 aangekocht van Leonce Rosenberg. Uit de aantekening in TMS maak ik op dat Rosenberg het daarvoor al even in bruikleen heeft gegeven, maar dat kan gezien de datering 1923 niet lang zijn geweest. Hopelijk heb je hier wat aan. Hartelijke groet, Els

  • lola vroeg

    Heeft het schilderij een bepaalde betekenis? Is er een politiek of cultureel aspect dat de schilder aanzette om het schilderij te maken? Wat zegt het werk over de tijd waarin het gemaakt is?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hoi Lola,
    Gino Severini liet zich inspireren door de commedia dell’arte – Italiaans theater. Dit schilderij is geïnspireerd op de figuur uit het theater die pierrot of pulcinella wordt genoemd. Severini schilderde en tekende midden jaren 20 verschillende keren pierrots, pulcinella's en harlekijnen.
    Groetjes,
    Jephta

  • Jeroen vroeg

    Wat is de kunststroming van dit schilderij?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Jeroen, Severini maakte dit schilderij in zijn zogenaamde 'neoclassicistische' periode. Waar hij eerder een aanhanger was van het Futurisme, zoekt hij in de jaren 20 naar een meer klassieke balans. Dit sluit aan bij de zogenaamde 'return to order'-stroming waarin een meer analytische, conservatieve, realistische manier van schilderen wordt verkozen boven het kubisme en futurisme. Groeten, Rianne

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

De gekostumeerde en gemaskerde figuur op dit schilderij is wisselend als pierrot of pulcinella aangeduid. Beide typen behoren tot de Italiaanse commedia dell'arte. Severini schilderde en tekende midden jaren 20 diverse malen pierrots, pulcinella's en harlekijnen. Het onderwerp en de naturalistische wijze van uitbeelden zijn typerend voor zijn werk in deze jaren, die wel Severini's 'neo klassieke periode' worden genoemd.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Pierrot met gitaar
Materiaal en techniek Olieverf op doek
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 130 cm
Breedte 89 cm
Makers Kunstenaar: Gino Severini
Inventarisnummer 1801 (MK)
Credits Aankoop 1925
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1925
Vervaardigingsdatum in 1923
Interne tentoonstellingen De Collectie Verrijkt (2011)
De collectie als tijdmachine (2017)
Externe tentoonstellingen Zie de mens / Ecce homo (2016)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Alles over de maker

Gino Severini

Cortona 1883 - Parijs 1966

Bekijk het volledige profiel