De gespierde naakte figuur van Sebastiaan is gekopieerd naar het beroemde fresco 'Het Laatste Oordeel' van Michelangelo in de Sixtijnse Kapel in het Vaticaan in Rome. Omstreeks 1522 maakte Van Scorel kennis met de kunst en architectuur van Rome. In die periode was hij korte tijd opzichter van de pauselijke kunstcollecties onder de Nederlandse paus Adrianus VI.
Specificaties
Titel | De Heilige Sebastiaan |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op paneel |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Breedte 115 cm Hoogte 155 cm |
---|---|
Makers |
Toegeschreven aan en/of atelier:
Jan van Scorel
Vroegere toeschrijving: Sebastiano del Piombo |
Inventarisnummer | 2342 (OK) |
Credits | Aankoop 1950 |
Collectie | Oude Kunst |
Verwervingsdatum | 1950 |
Vervaardigingsdatum | in 1542 |
Signatuur | datering: op de voorgrond in het midden; # * 1542 |
Herkomst | aankoop : Paris, S. VAN: veiling Londen, 1738/05/05 IN/OP: 1738 TE: Londen VOOR: £ 86,- OPM: veiling Londen 5 mei 1738, Lugt 483, gegevens volgens RKD |
Interne tentoonstellingen |
Van Eyck tot Bruegel (1994) De Collectie Verrijkt (2011) Maarten van Heemskerck - Het oude Rome herleeft / Ancient Rome Relives (2012) |
Literatuur | G.F. Waagen, Treasures of art in Great Britain, being an account of the chief collections of paintings, drawings, sculptures, illuminated mss., &c &c, 4 vols., London 1854, vol. 3, p. 154 (als Sebastiano del Piombo); J.G. van Gelder, 'Jan van Scorel in Frankrijk en Vlaanderen,' Simiolus 1, 1 (1966-1967), pp. 6-36, esp. pp. 30-31 (als Jan van Scorel); M. Faries, ‘Underdrawings in the workshop of Jan van Scorel. A study with infrared reflectography,’ Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek 26 (1975), pp. 89-228, esp. pp. 164, 193-199 en 200 (als atelier van Jan van Scorel); A.M. Janssens et al., exh. cat. Jan van Scorel in Utrecht. Altaarstukken en schilderijen omstreeks 1540. Documenten en technisch onderzoek, Utrecht (Centraal Museum) & Douai (Musée de la Chartreuse) 1977, pp. 122-123, cat. 48 (als atelier van Jan van Scorel); J.P. Filedt Kok, W. Halsema-Kubes & W.T. Kloek (eds.), exh. cat. Kunst voor de Beeldenstorm, 2 vols., Amsterdam (Rijksmuseum) 1986, pp. 237-238, cat. 117 (tekst Molly Faries; als van atelier Jan van Scorel); J. Woodall, The portraiture of Anthonis Mor, unpublished dissertation, London, Courtauld Institute 1989, vol. 1, p. 72, noot 36 (als Anthonis Mor); F. Lammertse (ed.), Van Eyck to Bruegel, 1400 to 1550: Dutch and Flemish Painting in the collection of the Museum Boymans-van Beuningen, Gent (Snoeck-Ducaju & Zoon) 1994, pp. 322-325 (als Jan van Scorel, studio); J. Giltaij, Hondertvijftig jaar er bij en er af. De collectie oude schilderkunst van het Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam, 1849 tot 1999, Zutphen (Walburg Pers) 2000, p. 187 (als Jan van Scorel); J. Woodall, Anthonis Mor. Art and authority, Zwolle 2007, pp. 103-109 (als Anthonis Mor); J. Buskirk & B. Kaschek, ‘Kanon und Kritik. Konkurrierende Körperbilder in Italien und den Niederlanden,’ in S. Dreischer, C. Lundgreen, S. Scholz & D. Schulz (eds.), Jenseits der Geltung. Konkurrierende Transzendenzbehauptungen von der Antike bis zur Gegenwart, Berlijn 2013, pp. 103-126, op pp. 121-123 (als atelier van Jan van Scorel); F. Thürlemann, ‘Der Codex Cantabrigiensis, Anthonis Mor und Kardinal Reginald Pole. Ein neuer Vorschlag zu Autorschaft und Bestimmung einer ungewöhnlichen Zeichnungssammlung des 16. Jahrhunderts,’ Marburger Jahrbuch für Kunstwissenschaft 47 (2020), pp. 93-128, op pp. 113-115 (als Anthonis Mor). |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa |
Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje