:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Maria Magdalena

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Maria Magdalena kan herkend worden aan haar attribuut, de zalfpot. In eerste instantie gaat dit beeld terug op het bijbelverhaal Lucas 7:37-38: 'Een vrouw nu die in de stad als een zondares bekend stond, was te weten gekomen, dat Jezus in het huis van de Farizeeër te gast was. Zij nam een albasten vaasje met balsem mee en ging schreiend achter hem bij zijn voeten staan. Haar tranen maakten zijn voeten nat, die ze met haar hoofdhaar afdroogde. Zij kuste ze keer op keer en zalfde ze met balsem.' In de traditie wordt deze anonieme vrouw vereenzelvigd met Maria Magdalena die immers een tot inkeer gekomen publieke vrouw was en dus ook als zondares bekend stond.
Het paneel kan met zekerheid aan de Duitse meester Stefan Lochner, van wie slechts twintig schilderijen bekend zijn, worden toegeschreven. Het vormde oorspronkelijk de binnenzijde van een zijluik van een kleine triptiek. Vermoedelijk was ook de achterzijde beschilderd, maar het paneel is in de loop der tijd verzaagd. Voor- en achterkant zijn daardoor gescheiden geraakt.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Maria Magdalena
Materiaal en techniek Olieverf op paneel
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 13 cm
Hoogte 43 cm
Makers Schilder: Stefan Lochner
Inventarisnummer 2459 (OK)
Credits Verworven met de verzameling van D.G. van Beuningen, 1958
Collectie Oude Kunst
Verwervingsdatum 1958
Vervaardigingsdatum in 1445 - 1450
Verzamelaar D.G. van Beuningen
Interne tentoonstellingen De Collectie Verrijkt (2011)
De collectie als tijdmachine (2017)
Externe tentoonstellingen Van Eyck tot Dürer (2010)
Boijmans bij de Buren - REMIX ROTTERDAM, Boijmans X Wereldmuseum (2020)
Literatuur Catalogus schilderijen tot 1800 <1962> - 79 Duitse en Franse schilderkunst uit de 15e en 16e eeuw - 21-27, afb (zw/w) T.-H. Borchert et al. (eds.), exh. cat. Van Eyck tot Dürer. De Vlaamse Primitieven & Centraal-Europa 1430-1530, Brugge (Groeningemuseum) 2010, pp. 255-256, cat. 100 (tekst Julien Chapuis); K. von Baum et al., Let the material talk. Technology of late-medieval Cologne panel painting, Keulen & München 2014, p. 21.
Materiaal
Object
Geografische herkomst Duitsland > West-Europa > Europa

Alles over de maker

Stefan Lochner

Meersburg circa 1410 - Keulen 1451

Het geboortejaar van Stefan Lochner is niet bekend. Hij werkte in Keulen vanaf 1442 en overleed in 1451. Lochner is de bekendste meester van de Keulse school en...

Bekijk het volledige profiel