:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Norfolk-triptiek

Vraag maar raak

  • jessica vroeg

    Dit triptiek heet het Norfolktriptiek, maar is gemaakt in de buurt van Luik. Wat heeft Norfolk (Engelse county) ermee te maken?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Jessica, leuke vraag! Dit triptiek was in het bezit van de hertog van Norfolk voordat het in 1930 werd gekocht door de Rotterdamse verzamelaar D.G. van Beuningen. Vandaar dus de naam 'het Norfolktriptiek'. Hartelijke groeten, Rianne

  • Bert Geldof van Doorn vroeg

    Waren er in de vijftiende eeuw tussen Luik en Maastricht schildersateliers waar wellicht ook de gebroeders Eyck zijn opgeleid?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Bert, daar weten we helaas niets van, maar het was rond 1400 een gebied waar de kunst een enorme bloei doormaakte, dus er waren zonder twijfel ateliers waar ze naartoe hebben kunnen gaan. Documenten hebben we echter niet. Mvg, Friso Lammertse

  • Lorinde Vankan vroeg

    Waarom dragen heiligen zo'n gouden cirkel om hun hoofd?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Lorinde, zo'n gouden cirkel wordt ook wel nimbus genoemd. Het is een verbeelding van het licht dat de heilige uitstraalt. Hartelijke groeten, Rianne

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

De voorstelling met de vele heiligen geeft het drieluik het karakter van een allerheiligenuitbeelding. Het paneel is een van de vroegst bewaard gebleven voorbeelden van de Nederlandse schilderkunst. Het werk is gemaakt in de omgeving van Luik, rond 1415. Dit soort schilderijen invloedrijk zijn geweest voor de kunst van de gebroeders Van Eyck. Het wordt zelfs wel aan hen toegeschreven. Deze broers kwamen waarschijnlijk uit Maaseik dat ook in het bisdom Luik ligt.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Norfolk-triptiek
Materiaal en techniek Olieverf op paneel
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 33,1 cm
Breedte 16,4 cm
Diepte 2,9 cm
Makers Schilder: Anoniem
Inventarisnummer 2466 (OK)
Credits Verworven met de verzameling van D.G. van Beuningen, 1958
Collectie Oude Kunst
Verwervingsdatum 1958
Vervaardigingsdatum in 1415 - 1420
Watermerk opschrift binnenzijde links : \\1\boven ; # * \\1\S Laur...(?) opschrift binnenzijde rechts: \\3\onder @@ \\1\links, boven @@ \\2\links, onder @@ \\3\rechts, boven @@ \\4\rechts, onder @@ \\1\boven @@ \\2\midden @@ \\3\onder; # * \\3\S jeronimus S gregorius @@ \\1\S Jacob minor S.petrus @@ \\2\S.servati S Lambtus @ opschrift buitenzijde links : op banderol ; # * S Matheus S.Lucas S. Marcus S. Johannes ev. ecce agnus dei c (?) r (?) opschrift buitenzijde rechts: onder; # * S Jacob maior S dyonisius S hubt s S vincenti S michael ....(?)
Inscripties opschrift binnenzijde links : \\1\boven ; # * \\1\S Laur...(?) opschrift buitenzijde links : op banderol ; # * S Matheus S.Lucas S. Marcus S. Johannes ev. ecce agnus dei c (?) r (?)
Verzamelaar D.G. van Beuningen
Herkomst aankoop : Duke of Norfolk VAN: Beresford Hope A. IN/OP: 1938 voor TE: Londen VOOR: OPM: aankoop : Rothschild, Max VAN: veiling Londen (Christie's), 1938/02/11, coll. Duke of Norfolk IN/OP: 1938 TE: Londen VOOR: 4305 pond of 4100 guineas OPM: veiling Christie's nr. 85 Franse school aankoop : Kunsthandel Jacques Goudstikker VAN: Rothschild, Max IN/OP: 1938 TE: Amsterdam VOOR: OPM: aankoop: Beuningen, D.G. van VAN: Kunsthandel Jacques Goudstikker IN/OP: 1938/08/31 TE: Amsterdam VOOR: 172.000,00 OPM:
Interne tentoonstellingen Van Eyck tot Bruegel (1994)
De Collectie Verrijkt (2011)
De weg naar Van Eyck / The Road to Van Eyck (2012)
De collectie als tijdmachine (2017)
Externe tentoonstellingen Nederlandsche Kunst van de XVde en XVIde eeuw (1945)
Literatuur F. Lammertse (ed.), Van Eyck to Bruegel, 1400 to 1550: Dutch and Flemish Painting in the collection of the Museum Boymans-van Beuningen, Gent (Snoeck-Ducaju & Zoon) 1994, pp. 28-33; R. van Schoute & H. Verougstraete, ‘Technologie des cadres et supports dans la peinture flamande vers 1400,’ in M. Smeyers & B. Cardon (eds.), Flanders in a European perspective, Leuven 1995, pp. 371-383, op pp. 376-377 en 382-383 (figs. 5 en 6) (als "anonyme mosan, vers 1400"); K. Krug et al., 'Relics in medieval altarpieces? Combining X-ray tomographic, laminographic and phase-contrast imaging to visualize thin organic objects in paintings,' Journal of Synchrotron Radiation 15 (2008), pp. 55-61; C. Stroo & D. Vanwijnsberghe, ‘Glimpses of a lost splendour. An introduction to Pre-Eyckian panel painting,’ in D. Deneffe et al., Pre-Eyckian panel painting in the Low Countries, 2 vols., Brussel 2009, vol. 1, pp. 13-32, op pp. 13-14 (als “Southern Netherlands, c. 1415-20”); D. Deneffe et al., Pre-Eyckian panel painting in the Low Countries, 2 vols., Brussel 2009, vol. 1, pp. 234, 250, 300, 339, 339, 341 en 403; E. Dhanens, ‘A contribution to the study of pre-Eyckian panel painting in Ghent,’ in D. Deneffe et al., Pre-Eyckian panel painting in the Low Countries, 2 vols., Brussel 2009, vol. 2, pp. 121-151, op pp. 133-134, fig. 2 (als “Southern Netherlands, c. 1400”); I. Geelen & D. Steyaert, ‘‘Ende wyldyt anders yet verheven maken…’ Relief decorations in the art of around 1400,’ in D. Deneffe et al., Pre-Eyckian panel painting in the Low Countries, 2 vols., Brussel 2009, vol. 2, pp. 153-182, p. 171.
Materiaal
Object
Geografische herkomst Luik > België > West-Europa > Europa
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Alles over de maker