Een raadselachtig schilderij, met die aap op de rug van het witte paard. Wat zeker is: het is de helft van een tweeluik, het andere deel bevindt zich in het Metropolitan Museum in New York. Het laat, onder net zo’n gemetselde boog tegen een landschap, een jonge vrouw zien die een bloem vasthoudt, symbool van de ware liefde. Het Rotterdamse paneel zou dan de conflicterende symbolen van de liefde van de man vertonen, de trouw van het paard en de wellust van de aap. Jaja.
Specificaties
Titel | Twee paarden in een landschap |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op paneel |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Breedte 16 cm Hoogte 43 cm |
---|---|
Makers |
Schilder:
Hans Memling
|
Inventarisnummer | 2470 (OK) |
Credits | Verworven met de verzameling van D.G. van Beuningen, 1958 |
Collectie | Oude Kunst |
Verwervingsdatum | 1958 |
Vervaardigingsdatum | in circa 1490 |
Verzamelaar | D.G. van Beuningen |
Interne tentoonstellingen |
Van Eyck tot Bruegel (1994) BABEL - Oude meesters terug uit Japan / Old Masters Back from Japan (2018) |
Externe tentoonstellingen |
Nederlandsche Kunst van de XVde en XVIde eeuw (1945) Collection of Museum Boijmans Van Beuningen – Bruegel’s ‘The Tower of Babel’ and Great 16th Century Masters (2017) |
Literatuur | Van Eyck to Bruegel 1400 to 1550: Dutch and Flemish Painting in the collection of the Museum Boymans-van Beuningen - 150-153 |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa |
Geografische herkomst | Duitsland > West-Europa > Europa |
Alles over de maker
Hans Memling
Seligenstadt circa 1435 - Brugge 1494
Hans Memling was hoogstwaarschijnlijk een leerling van Rogier van der Weyden. Hij heeft het grootste deel van zijn leven in Brugge doorgebracht. Omdat hij in...
Bekijk het volledige profiel