Hoewel dit schilderij vaak is betiteld als een portret, is dat waarschijnlijk niet juist. Eerder moet het beschouwd worden als een studiekop of 'tronie', zoals die veel werden vervaardigd door Rembrandt en zijn atelier. Het is in een losse toets uitgevoerd en toont Backer als een meesterlijk schilder. De snelle schildertechniek is vermoedelijk karakteristiek voor Backers werk uit de periode omstreeks 1635.
Specificaties
Titel | Portret van een jongen met baret |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op paneel |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Breedte 47,4 cm Hoogte 54 cm |
---|---|
Makers |
Schilder:
Jacob Adriaensz. Backer
|
Inventarisnummer | 2483 (OK) |
Credits | Verworven met de verzameling van D.G. van Beuningen, 1958 |
Collectie | Oude Kunst |
Verwervingsdatum | 1958 |
Vervaardigingsdatum | in 1630 - 1640 |
Signatuur | signatuur: rechts midden; JAB (ineen) |
Verzamelaar | D.G. van Beuningen |
Literatuur | Catalogue of the D.G. van Beuningen Collection - nr. 38 Catalogus schilderijen tot 1800 <1962> - 20 Drawings of the Rembrandt School I - bij nr. 48x Een gloeiend palet. Schilderijen van Rembrandt en zijn school - 22-23, afb (zw/w) Gemälde, I - nr. 48 Jakob Adriaensz Backer, ein Rembrandtschüler aus Friesland - nr. 93 Museum Boymans-van Beuningen Rotterdam, Old Paintings 1400-1900 - 204 |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa |