De Hollanders hebben in de 17de eeuw maar zelden hun eigen geschiedenis verbeeld. Ter Borchs ’Vrede van Münster’ uit 1648 is dan ook heel bijzonders. De schilder was destijds zelf bij de vredesonderhandelingen aanwezig en portretteerde ook enkele afgevaardigden individueel. Daaronder was de Spaanse onderhandelaar De Peñeranda, wiens meesterlijke gelijkenis in Museum Boijmans Van Beuningen is beland. Was het werkje niet zo klein, hing het altijd op zaal.
Portret van Don Caspar de Bracamonte y Guzman, graaf van Peñeranda
Specificaties
Titel | Portret van Don Caspar de Bracamonte y Guzman, graaf van Peñeranda |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op koper |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 12 cm Breedte 9,5 cm |
---|---|
Makers |
Schilder:
Gerard ter Borch (II)
|
Inventarisnummer | 2529 (OK) |
Credits | Verworven met de verzameling van D.G. van Beuningen, 1958 |
Collectie | Oude Kunst |
Verwervingsdatum | 1958 |
Vervaardigingsdatum | in circa 1648 |
Verzamelaar | D.G. van Beuningen |
Externe tentoonstellingen |
Velázquez, Rembrandt, Vermeer. Shared Ways of Seeing in Spain and Holland. (2019) |
Literatuur | Nederlandse portretten uit de 17e eeuw - 58-59 |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa |
Plaats van vervaardiging | Münster > Duitsland > West-Europa > Europa |
Alles over de maker
Gerard ter Borch (II)
Zwolle 1617 - Deventer 1681
Gerard ter Borch werd evenals zijn broers en zusters door zijn vader gestimuleerd zich in de kunst te bekwamen. Al vroeg bereikte hij een hoog niveau in zijn...
Bekijk het volledige profiel