Een opmerkelijk detail is het stof op de luit rechts, waarin met een vinger een streep lijkt te zijn getrokken. Het herinnert aan de opmerking over de virtuositeit van Baschenis in de biografie die Francesco Maria Tassi van hem schreef. Daarin wordt gezegd dat de toeschouwer geneigd is om de objecten aan te raken en het stof weg te vegen.
Specificaties
Titel | Stilleven met muziekinstrumenten, boeken en sculptuur |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op doek |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Breedte 124 cm Hoogte 94 cm |
---|---|
Makers |
Schilder:
Evaristo Baschenis
|
Inventarisnummer | 2688 (OK) |
Credits | Aankoop 1964 |
Collectie | Oude Kunst |
Verwervingsdatum | 1964 |
Vervaardigingsdatum | in circa 1650 |
Signatuur | signatuur : rechtsonder op de luit ; Evaristo Baschenis F. Bergomi |
Watermerk | luittekst : op klankkast luit ; D.M. Tasso tekst: op blad papier; All Ill(ustrissi)mo Sig(no)r Mar. Gio(vanni) Fran(ces)co de co(nti) Guidi Bagni Mantova ( waarschijnlijk verwijzing naar opdrachtgever) |
Inscripties | luittekst : op klankkast luit ; D.M. Tasso |
Interne tentoonstellingen |
De Collectie Verrijkt (2011) De collectie als tijdmachine (2017) Lievelingen (2024) |
Externe tentoonstellingen |
Behind the Curtain. Concealment and Revelation since the Renaissance (2016) Boijmans bij de Buren - REMIX ROTTERDAM, Boijmans X Wereldmuseum (2020) |
Literatuur | B. Treffers, G.J. van der Sman & E. Mijnlieff, exh. cat. Italiaanse schilderkunst in Nederlands bezit. Van Titiaan tot Tiepolo, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 1989, pp. 134-135, cat. 72 (tekst Ewoud Mijnlieff); F. Rossi (ed.), exh. cat. Evaristo Baschenis e la natura morta in Europa, Bergamo (Galleria d’Arte Moderna e Contemporanea) 1996-1997, p. 158, nr. 12 (tekst E. De Pascale); B. Aikema, E. Mijnlieff & B. Treffers (eds.), Italian paintings from the seventeenth and eighteenth centuries in Dutch public collections, Firenze (Centro Di) 1997, pp. 29-30, cat. 8 (tekst Bert Treffers); J. Giltaij, Honderdvijftig jaar er bij en er af. De collectie oude schilderkunst van het Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam, 1849 tot 1999, Zutphen (Walburg Pers) 2000, p. 13. O. Lev-er, Still-life as portrait in Early Modern Italy. Baschenis, Bettera, and the painting of cultural identity, Amsterdam 2019, pp. 90, 170-172 en pp. 238-242; E. De Pascale (ed.), exh. cat. Evaristo Baschenis 1617-1677. Le triomphe des instruments de musique dans la peinture du XVIIe siècle, Paris (Galerie Canesso) 2022, p. 40, fig. 26. |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Italië > Zuid-Europa > Europa |
Alles over de maker
Evaristo Baschenis
Bergamo 1617 - Bergamo 1677
Evaristo Baschenis woonde en werkte zijn hele leven in zijn geboorteplaats Bergamo. Hij kwam uit een schildersfamilie maar richte zich aanvankelijk op het...
Bekijk het volledige profiel