De H. Antonius Abt was een christelijke heilige en kluizenaar die geboren was in Boven-Egypte. Na de dood van zijn ouders verdeelde hij zijn bezit onder de armen en trok zich terug in de Egyptische woestijn, waar hij vele jaren in afzondering leefde. Hij wordt algemeen beschouwd als de stichter van het kloosterleven. Gewoonlijk wordt hij afgebeeld als een oude, baardige man in monnikspij en -kap. Hij heeft een stok in de vorm van een Griekse T: het taukruis of antoniuskruis. Waarom hij een dergelijk attribuut heeft is onduidelijk. Misschien is het een kruk, het traditionele embleem van de middeleeuwse monnik, wiens taak het was lammen en kreupelen bij te staan.
De H. Antonius wordt beschouwd als een beschermer van de armen. Wanneer hij samen met de H. Michael en de H. Rochus is afgebeeld, is hij de patroon van de pestlijders. Ook is hij de beschermheilige van huisdieren, in het bijzonder van varkens. In het verlengde van deze laatste functie is hij bovendien de patroon van de slagers (!?).
Het paneel maakte oorspronkelijk deel uit van een groots opgezet altaarstuk dat gewijd was aan de H. Vincent Ferrer, een dominicaan die in 1418 stierf en in 1455 en opnieuw in 1458 heilig werd verklaard. Het altaarstuk was deel van deze cultus.
Uit een rekening van de lijstenmaker Agostino de' Marchi uit Cremona blijkt dat ene Floriano Griffoni op 19 juli 1473 een lijst voor een altaarstuk had besteld. Dit altaarstuk was bestemd voor de kapel van de H. Vincent in de San Petronio te Bologna. Griffoni bezat de patronaatsrechten van deze kapel. De lijst is verloren gegaan en de verschillende panelen zijn over de wereld verspreid geraakt. Uit diverse reconstructies blijkt dat Roberti's paneel onderdeel heeft uitgemaakt van dit altaarstuk. Het werk moet dus omstreeks 1472 ontstaan zijn.
Specificaties
Titel | Heilige Antonius Abt |
---|---|
Materiaal en techniek | Tempera op paneel |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 23 cm Breedte 11 cm |
---|---|
Makers |
Schilder:
Ercole de' Roberti
Vroegere toeschrijving: Francesco del Cossa |
Inventarisnummer | 2561 (OK) |
Credits | Verworven met de verzameling van D.G. van Beuningen, 1958 |
Collectie | Oude Kunst |
Verwervingsdatum | 1958 |
Vervaardigingsdatum | in 1472 |
Verzamelaar | D.G. van Beuningen |
Herkomst | opdracht : Griffoni, Floriano VAN: Roberti, Ercole de' IN/OP: 1472 TE: Bologna VOOR: OPM: schenking : San Petronio-kerk VAN: Griffoni, Floriano IN/OP: 1473 TE: Bologna VOOR: OPM: : Benson, R. VAN: IN/OP: TE: Londen VOOR: OPM: : Costabili, G.B. VAN: IN/OP: TE: Ferrara VOOR: OPM: : Auspitz, Stephan von VAN: IN/OP: 1932, voor TE: Wenen VOOR: OPM: aankoop : Kunsthandel K.W. Bachstitz VAN: Auspitz, Stephan von IN/OP: 1932 TE: Wenen, Den Haag VOOR: OPM: aankoop: Beuningen, D.G. van VAN: Kunsthandel K.W. Bachstitz IN/OP: 1932 TE: Vierhouten VOOR: OPM: |
Interne tentoonstellingen |
De collectie als tijdmachine (2017) |
Externe tentoonstellingen |
The Griffoni Polyptych (2020) Ercole de'Roberti e Lorenzo Costa (2023) |
Literatuur | M. Natale & C. Cavalca, exh. cat. The Griffoni Polyptych reborn in Bologna : the rediscovery of a masterpiece, Bologna 2020, cat. 13; p.162-163 afb. in kleur. M. Natale (red.), e.a., Cosmè Tura e Francesco del Cossa. L’arte a Ferrara nell’ età di Borso d’Este, tent. cat. Ferrara 2007/2008 (Palazzo dei Diamani / Palazzo Schifanoia), p. 466. J. Bentini, A. Prosperi, Gli Este a Ferrara. Il Castello per la città, una Corte nel Rinascimento, il Camerino di alabastro, tent. cat. Ferrara (Castello di Ferrara) 2004, p. 291, nr. 74. J. Bentini, G. Agostini, Bijzondere Renaissance: het hof van de Este's te Ferrara, Gent 2003, p. 137. D.A. Brown, M. Boskovits, R. Echols, e.a., Italian Paintings of the Fifteenth Century, best. cat. Washington (National Gallery of Art) 2003, pp. 218-219, 221, noot 9, (collections of the National Gallery of Art systematic catalogue; 15). J. Giltaij, Honderdvijftig jaar er bij en er af. De collectie oude schilderkunst van het Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam, 1849 tot 1999, Zutphen (Walburg Pers) 2000, p. 162. M. Molteni, Ercole De’ Roberti, Milano 1996, p. 122, afb. V.M. Schmidt, ‘Vroege Italiaanse schilderijen in Museum Boymans-van Beuningen. Recensie,’ Incontri 10, 2 (1995), pp. 87-91, op pp. 87-88. E.C. Kleeman & S.G. Willner, Italiaanse schilderijen 1300-1500: eigen collectie, Gent (Snoeck-Ducaju & Zoon) 1993, pp. 43-46, nr. 8. J. Manca, The Art of Ercole De' Roberti, Cambridge (Massachussetts) 1992, pp. 31, 100, afb. 2f. R. Vos & H. van Os (eds.), Aan de oorsprong van de schilderkunst. Vroege Italiaanse schilderijen in Nederlands bezit, Den Haag 1989, pp. 258-263 (tekst Arie Wallert). F. Zeri, La Pittura in Italia. Il Quattrocento, Milano 1987, p. 244, afb. 326. C. Turill, Ercole De' Roberti's Altarpieces for the Lateran Canons, Delaware 1986, p. 276. D. Benati, 'La Pittura Rinascimentale', La Basilica di San Petronio in Bologna, deel 2, Bologna 1984, pp. 166-171. A. Smith, A. Reeve, A. Roy, 'Francesco del Cossa's S. Vincent Ferrer', National Gallery Technical Bulletin 5 (1981), p. 46. L. Benin, 'Descrizione della quadreria Costabili', Musei Ferraresi 7 (1977), p. 94. R. Molajoli, L'Opera completa di Cosmè Tura e i grandi pittori ferraresi del suo tempo: Francesco del Cossa e Ercole De' Roberti, Milano 1974, p. 97. Catalogus Old Paintings 1400-1900, Rotterdam (Museum Boijmans van Beuningen), 1972, p. 130 nr. 2561. B. Berenson, Italian Pictures of the Renaissance. A list of the principal artists and their works with an index of places: Central Italian and North Italian Schools, London 1968, p. 122. A. Chastel, Italie 1460-1500. Le grand atelier, Paris 1965, pp. 344-345 (afb.). Catalogus Schilderijen voor 1800, Rotterdam (Museum Boijmans-van Beuningen) 1962, p. 112, nr. 2561. M. Salmi, Ercole De' Roberti, Milano 1960, pp. 18-19, afb. 12a. E. Ruhmer, Francesco del Cossa, München 1959, p. 91. R. Longhi, Officina Ferrarese, Firenze 1956, pp. 34-35, noot 71, 128, 130, afb. 309. A. Chamson, D. Hannema, Chefs d'oeuvre de la collection D.G. van Beuningen, Paris 1952, pp. 12-13, cat. nr. 23, plt. 23. B. Nicholson, The Painters of Ferrara: Francesco del Cossa, Ercole De' Roberti and others, London 1950, p. 20. D. Hannema, Meesterwerken uit de verzameling D.G. van Beuningen, Rotterdam (Museum Boijmans-van Beuningen) 1949, p. 21, cat. nr. 119. S. Ortolani, Cosmè Tura, Francesco del Cossa, Ercole De' Roberti, Milano 1941, p. 157. R. Longhi, Ampliamenti nell' Officina Ferrarese, Firenze 1940, afb. 10, afb. V. B. Berenson, Pitture Italiane del Rinascimento, Milan 1936, p. 417. H. Gronau, 'Ercole De' Roberti' in Thieme-Becker deel 28, Leipzig 1934, pp. 426-427. B. Berenson, Italian Pictures of the Renaissance. A list of the principal artists and their works with an index of places, Oxford 1932, p. 485. A. Venturi, Studi dal vero attraverso le raccolte artistiche d'Europa, Milano 1927, p. 163, afb. 97. C. Laderchi, Descrizione della quadreria Costabili, Ferrara 1838-1841, p. 50, nr. 107. |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Italië > Zuid-Europa > Europa |
Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje
Alles over de maker
Ercole de' Roberti
Ferrara 1450/1456 - Ferrara 1496
Ercole de' Roberti was waarschijnlijk een leerling van Francesco Cossa, toen deze in Ferrara werkte. Deze leertijd zal tot omstreeks 1470 geduurd hebben....
Bekijk het volledige profiel