:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Verstummen

Vraag maar raak

  • Lucette ter Borg vroeg

    Beste mensen van Boijmans van Beuningen, ik heb een vraag over de herkomstgeschiedenis van dit schilderij van Kandinsky: in welke collecties zat het werk voordat het in het museum kwam? En van wie is het werk gekocht?
    Ik schrijf voor NRC Handelsblad een stuk over Russische modernisten in Nl's bezit. In dat kader ook mijn vraag. Met vriendelijke groet,
    Lucette ter Borg

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Lucette, Sofie, die onze vraagbaak beheert, wees me op jouw vragen over de herkomst van drie Kandinsky's in de collectie in verband met je stuk voor NRC. Ik heb het even nagezocht in ons registratiesysteem en alledrie de werken zijn in 1964 aangekocht bij Sotheby's Londen. Ze werden daar samen met 8 andere werken van Kandisnky geveild door de Solomon Guggenheim Foundation. Boijmans heeft alle 11 werken toen aangekocht. De provenance voor de Guggenheim Foundation is helaas niet helemaal compleet, maar geeft wel aan dat de werken uit verschillende collecties komen, in de meeste gevallen van mensen uit de directe omgeving van Kandinsky. Voor de drie werken waar je naar vraagt zijn dat:
    2677 (MK): is in eigendom geweest van Herwarth Walden (De Sturm Berlijn) en daarna van zijn weduwe Nell Urech-Walden
    2678 (MK): eigendom geweest van Friedrich Bienert in Dresden en vervolgens van Rudolf Bauer.
    2687 (MK): is door Guggenheim gekocht bij de Nierendorf Gallery en was eerder eigendom van Galka Scheyer.
    Zoals je weet doet Boijmans mee aan het landelijke museale herkomstonderzoek project. Voor het herkomstonderzoek zijn intern alle documenten bekeken en ook de internationale databases met vermiste kunstwerken. Er is contact geweest met het Guggenheim over de werken op objectniveau. Uit het onderzoek blijkt tot dusverre geen problematiek rondom de herkomst van deze Kandinsky’s.
    Ik hoop dat je hier wat aan hebt voor je stuk. Mocht je nog meer vragen hebben dan horen we het graag. Hartelijke groet, Els.

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Verstummen
Materiaal en techniek Olieverf en inkt op doek
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 55,3 cm
Breedte 49,3 cm
Makers Kunstenaar: Wassily Kandinsky
Inventarisnummer 2678 (MK)
Credits Aankoop 1964
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1964
Vervaardigingsdatum in 1924
Interne tentoonstellingen De collectie als tijdmachine (2017)
Externe tentoonstellingen Schönberg & Kandinsky. Tegendraads in kunst en muziek (2013)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Rusland > Oost-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Alles over de maker

Wassily Kandinsky

Moskou 1866 - Neuilly-sur-Seine 1944

De van oorsprong Russische Wassily Kandinsky woonde vóór de Eerste Wereldoorlog in München, waar hij deel ging uitmaken van de kunstenaarsgroep Der Blaue...

Bekijk het volledige profiel