Het is opvallend dat deze figuur slechts van één kant te bekijken is, de linkerzijde ontbreekt namelijk. Een vast iconografisch gegeven is dat Jozef van Arimathea en Nicodemus samen het lijkwade van Christus vasthouden en hem op deze wijze in het graf neerlaten. De man heeft zijn rechtervoet een kwartslag naar buiten gedraaid. Hierdoor is de hoge laars met ingezakte kap en recht afgesneden neus goed te zien. Dit soort laarzen was mode omstreeks 1515-1530 en is dus een indicatie van de datering van het beeld.

Specificaties
Titel | Jozef van Arimathea of Nicodemus |
---|---|
Materiaal en techniek | Lindenhout (?), geeltelijk oorspronkelijke polychromie, vergulding |
Objectsoort |
Sculptuur
> Driedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Breedte 22 cm Hoogte 64 cm Diepte 26 cm |
---|---|
Makers |
Beeldhouwer:
Anoniem
|
Inventarisnummer | BEK 1095 (OK) |
Credits | Aankoop 1957 |
Collectie | Oude Kunst |
Verwervingsdatum | 1957 |
Vervaardigingsdatum | in circa 1520 |
Interne tentoonstellingen |
Brons Hout Steen. Zeven eeuwen sculptuur in het Museum Boijmans-van Beuningen (1994) Hand Made - Lang leve het ambacht (2013) BABEL - Oude meesters terug uit Japan / Old Masters Back from Japan (2018) |
Externe tentoonstellingen |
Collection of Museum Boijmans Van Beuningen – Bruegel’s ‘The Tower of Babel’ and Great 16th Century Masters (2017) |
Materiaal | |
Object | |
Techniek |
Polychromeren
> Gepolychromeerd
> Kleuren
> Gekleurd
> Afwerkingstechniek
> Algemene techniek
> Techniek
> Materiaal en techniek
Vergulden
> Verguld
> Metalliseren
> Gemetalliseerd
> Af- en bedekken van oppervlakken
> Algemene techniek
> Techniek
> Materiaal en techniek
|
Geografische herkomst | Frankrijk > West-Europa > Europa |
Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje