:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Homme vu par une fleur (Mens gezien door een bloem)

Homme vu par une fleur (Mens gezien door een bloem)

Hans Arp (in 1958)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Homme vu par une fleur (Mens gezien door een bloem)
Materiaal en techniek Brons
Objectsoort
Sculptuur > Driedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 10,8 cm
Hoogte 11,5 cm
Diepte 6 cm
Makers Kunstenaar: Hans Arp
Inventarisnummer BEK 1912 (MK)
Credits Schenking organisatoren Wereldtentoonstelling Brussel, 1958
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1958
Vervaardigingsdatum in 1958
Herkomst Organisatoren Wereldtentoonstelling 1958
Tentoonstellingen Binnenste Buiten. Museum Boijmans Van Beuningen op bezoek, Rotterdam (Kunsthal) 06.02.2010 – 16.05.2010 De balkonkamers. Hammershøi ontmoet de collectie, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 17.01.2015 – 17.05.2015 Collectie – surrealisme, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 11.02.2017 – 28.05.2017
Interne tentoonstellingen Collectie - surrealisme (2017)
Externe tentoonstellingen Dal nulla al sogno (2018)
Dalí, Magritte, Man Ray and Surrealism. Highlights from Museum Boijmans Van Beuningen (2023)
A Surreal Shock – Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021)
Only the Marvelous is Beautiful (2022)
Surrealist Art - Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021)
A Surreal Shock. Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2023)
Onderzoek Toon onderzoek Digitising Contemporary Art
Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur C. Roodenburg-Schadd, Expressie En Ordening. Het verzamelbeleid van Willem Sandberg voor het Stedelijk Museum, 1945-1962, Amsterdam/Rotterdam 2004, pp. 782-783, nr. 1.33 J. Zutter, M. Stucky (red.), Hans Arp. Nach dem Gesetz des Zufalls geordnet. Bestände und Deposita im Kunstmuseum Basel, tent.cat. Bazel (Kunstmuseum Basel), 1982, pp. 8, 44, nr. 24 E. Trier, Jean Arp. Sculpture 1957-1966, Teufen 1968, ongepagineerd, nr. 171 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 1, p. 43
Materiaal
Object
Geografische herkomst Frankrijk > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Digitising Contemporary Art, Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Saskia van Kampen-Prein

Soms levert het onderzoek dat voorafgaat aan de samenstelling van een bestandscatalogus verrassende nieuwe inzichten op. Zo ook voor dit werk van Jean (Hans) Arp waarover het museum nauwelijks informatie had. Literatuuronderzoek zorgde ervoor dat er een nieuwe titel werd toegekend en verschafte informatie over de herkomst en editie. Het werk blijkt een multiple te zijn – een serie identieke objecten van vaak relatief klein formaat, die om commerciële redenen worden gemaakt. Deze multiple werd vervaardigd in een oplage van 400 stuks en in 1958 geschonken aan de bruikleengevers van de tentoonstelling 50 Jaar Moderne Kunst die in datzelfde jaar werd georganiseerd in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel als onderdeel van de Wereldtentoonstelling. De toenmalige directeur van Museum Boijmans Van Beuningen, J.C. Ebbinge Wubben, had voor deze gelegenheid Charley Toorops schilderij De maaltijd der vrienden (1932-1933) en het bronzen beeld Venus victrix (1916) van Auguste Renoir in bruikleen gegeven. Na afloop ontving hij een afgietsel van Arps multiple met de raadselachtige titel Homme vu par une fleur. Het werk heeft geen boven- of onderkant en kan op verschillende manieren worden tentoongesteld. Waarom juist Arp van alle exposanten werd gevraagd om een multiple te vervaardigen is niet bekend. Mogelijk houdt dit verband met het feit dat hij in die periode al de nodige aanzien als kunstenaar had. Zo nam hij vier jaar eerder een prestigieuze kunstprijs in ontvangst tijdens de Biënnale van Venetië. Bovendien opende een paar dagen voor afloop van 50 Jaar Moderne Kunst een retrospectieve tentoonstelling over de kunstenaar in het Museum of Modern Art in New York.[1] Hoe het ook zij, in opdracht van de Belgische regering liet Arp 400 afgietsels van het gipsen model Homme vu par une fleur (1958) vervaardigen.[2]

Bijna dertig jaar eerder begint Arp voor het eerst met gips te werken. Na zijn dadaïstische periode waarin hij voornamelijk houten reliëfs had gemaakt, legt hij zich in de jaren twintig toe op het maken van vrijstaande sculpturen. De eerste exemplaren zijn nog uitgevoerd in hout, maar in 1929 begint Arp in gips te werken. De beelden ontstaan zonder vooropgezet plan: Arp raspt en zandstraalt het gips net zo lang tot hij tevreden is en giet het daarna in brons af. Ook gebruikt hij de gipsen beelden als model bij het steenhouwen. De vloeiende organische vormen die hij op deze manier creëert, doen zowel abstract als figuratief aan. Vanaf de jaren dertig worden dit soort vormen door kunsthistorici ook wel biomorphic genoemd. Ook surrealistische kunstenaars als Yves Tanguy en Alberto Giacometti gebruiken biomorfe vormen in hun beeldend werk. Ondanks dat Homme vu par une fleur relatief laat in Arps artistieke loopbaan is ontstaan, sluit het werk met haar zachte contouren wel bij de vormentaal van het surrealisme uit de jaren dertig aan. Arp is net als veel andere surrealisten maar kort actief in de Parijse surrealistische groep. Hoewel hij in 1925 deelneemt aan de eerste surrealistische groepstentoonstelling bij Galerie Loeb, nadien veelvuldig met de surrealisten exposeert en zijn werken in surrealistische tijdschriften worden afgebeeld, onderschrijft hij hun politieke programma niet.[3]

Noten

[1] De catalogus, getiteld Arp, werd geredigeerd door James Thrall Soby en in 1958 uitgegeven door MoMA, New York.

[2] Het model maakt deel uit van de collectie van het Centre Pompidou in Parijs.

[3] Brussel 2004, p. 183, kopje 1925.

Toon onderzoek Digitising Contemporary Art Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Hans Arp

Straatsburg 1886 - Bazel 1966

Bekijk het volledige profiel