:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Le témoin  (De getuige)

Le témoin (De getuige)

Man Ray (in 1941 (1971))

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Tussen het oog van de tegel en deze getuige liggen vier eeuwen. Dat brengt in herinnering een uitspraak van Man Ray in 'Some Papers' in 1948: 'Kunst is geen wetenschap. Kunst is een experiment. Er is geen vooruitgang in kunst, net zo min als er een vooruitgang is in vrijen. Er zijn gewoon verschillende manieren van doen'.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Le témoin (De getuige)
Materiaal en techniek Hout, karton, papier, verf, krijt, potlood en plakband
Objectsoort
Sculptuur > Driedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 15,4 cm
Breedte 29,8 cm
Diepte 29,8 cm
Makers Kunstenaar: Man Ray
Inventarisnummer BEK 1481 a-b (MK)
Credits Schenking kunstenaar, 1971
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1971
Vervaardigingsdatum in 1941 (1971)
Signatuur rechtsboven: Man Ray 71
Inscripties linksboven: Le témoin
Gerechthebbenden © Man Ray Trust / ADAGP, c/o Pictoright Amsterdam 2018
Herkomst Collectie kunstenaar
Tentoonstellingen Peintres de l’imaginaire: symbolistes et surréalistes Belges, Parijs (Galeries Nationales du Grand Palais) 04.02.1972 – 08.04.1972 Der Surrealismus, München (Haus der Kunst) 11.03.1972 – 07.05.1972, Parijs (Musée des Arts Déecoratifs) 09.06.1972 – 06.08.1972 Surrealisme uit de ‘Collectie Nederland’, Rotterdam (Kunsthal Rotterdam) 15.06.1996 – 15.09.1996 Dada is mijn natuur, Drachten (Museum Smallingerland) 09.04.1998 – 07.06.1998 De verlengde blik, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 08.06.2013 – 03.11.2013 Brancusi, Rosso, Man Ray. Framing Sculpture, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 08.02.2014 – 11.05.2014 Collectie – surrealisme, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 11.02.2017 – 28.05.2017
Interne tentoonstellingen Een prikkelcollectie (2000)
De verlengde blik / The extended view (2013)
Brancusi, Rosso, Man Ray - Framing Sculpture (2014)
Collectie - surrealisme (2017)
Externe tentoonstellingen A Surreal Shock – Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021)
A Surreal Shock. Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2023)
Man Ray (2018)
Dal nulla al sogno (2018)
Dalí, Magritte, Man Ray and Surrealism. Highlights from Museum Boijmans Van Beuningen (2023)
Surrealist Art - Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021)
Only the Marvelous is Beautiful (2022)
Onderzoek Toon onderzoek Digitising Contemporary Art
Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur nr. 40; agenda 1973 R. Hammacher-Van den Brande, A. Jouffroy, A. Schwarz, Man Ray, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), Parijs (Centre Georges Pompidou), Humlebaek (Louisiana Museum of Modern Art), Rotterdam 1971, p. 158, cat.nr. 216, afb. p. 96 A. Schwarz, Man Ray: The Rigour of Imagination, New York 1977, p. 153, afb. 241 Man Ray, J.H. Martin, Man Ray: Objets de mon affection, Parijs 1983, p. 149, cat.nr. 68 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 79
Materiaal
Object
Geografische herkomst Verenigde Staten van Amerika > Noord-Amerika > Amerika

Entry bestandscatalogus Digitising Contemporary Art, Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Marijke Peyser

Op 24 september 1971 opent in Museum Boijmans Van Beuningen de grote overzichtstentoonstelling Man Ray. In datzelfde jaar ontvangt het museum een schenking van de kunstenaar. Het betreft een kleine sculptuur die hij in 1941 maakte en in 1971 opnieuw uitvoert, getiteld Le témoin. Dit object is gemaakt van een kartonnen verpakking van Man Rays favoriete snoepjes, de zogenaamde Calissons d’Aix. Binnenin heeft de kunstenaar een glazen knikker gestopt: door de punt van het doosje aan te raken, maakt het oog een schrikbeweging alsof het getuige is van zijn omgeving.
            Door de jaren heen heeft het motief van het ‘oog’ een belangrijke plaats binnen het oeuvre van de kunstenaar. In 1927 maakt Man Ray Boule de neige, een klein kogelvormig object voorzien van een geschilderd oog. In combinatie met het water verandert de bol in een vergrootglas. Het is het eerste voorbeeld van zijn belangstelling voor optische effecten.[1] Het initiatief voor dit werk komt van de eerste Galerie surréaliste. De galeriehouders hadden het plan opgevat om een serie van circa dertig sneeuwbollen te maken als parodie op het bekende toeristensouvenir. Uiteindelijk zijn er slechts twee vervaardigd; een door Picasso met een miniatuurreproductie van een stilleven en een door Man Ray.[2]

            In het werk Indestructible Object (Object to be Destroyed) (1932) verwijst het oog naar Man Rays liefdesrelatie met de Amerikaanse fotografe Lee Miller, die hem vanaf 1929 ook assisteert bij zijn fotografische werk. Als Miller hem in 1932 verlaat, maakt Man Ray een tekening van een metronoom waaraan hij een foto van Millers oog bevestigt. Hij voorziet de tekening van de volgende tekst: ‘Neem een foto van iemand van wie je veel hebt gehouden maar nooit meer ziet. Knip er een oog uit, bevestig dat aan de slinger van een metronoom en stel het gewicht in voor het gewenste tempo. Voer het tempo zo hoog mogelijk op. Pak een hamer en probeer het geheel met een welgemikte slag in één keer stuk te slaan’.[3] Miller, op haar beurt, vertelt het volgende over de metronoom: ‘Dit object bestond al enkele jaren (vanaf 1923); allerlei ogen werden eraan bevestigd. Pas toen hij mijn oog eraan vastmaakte (in 1932), gaf hij de metronoom de titel Te vernietigen voorwerp’.[4]

 

Noten

[1] Schwarz 1980, p. 160.

[2] Ibid.

[3] Baldwin 1988, p. 168. De tekening werd gepubliceerd in het tijdschrift This Quarter, 5 (1 september 1932), nr. 1, p. 55.

[4] Man Ray/Martin 1983, pp. 142-143. Wanneer een nieuwe versie van het werk in 1957 wordt vernield tijdens een tentoonstelling, maakt Man Ray het werk opnieuw en verandert de titel in Indestructible Object. Zie Rotterdam 2014, p. 218.

Toon onderzoek Digitising Contemporary Art Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Man Ray

Philadelphia 1890 - Parijs 1976

De Amerikaanse kunstenaar Emmanuel Radnitzky, die zichzelf Man Ray zou gaan noemen, startte zijn carrière als graveur en reclameontwerper. In New York maakte...

Bekijk het volledige profiel