Dit werk van Donald Judd, in 1979 door het museum aangekocht, is een karakteristiek voorbeeld van minimal art. Onder invloed van het naoorlogse modernisme voeren kunstenaars hun zoektocht naar een pure en abstracte vorm van kunst vanaf de jaren 60 tot in het extreme door. Kunst zou zich volledig moeten ontdoen van alles wat niet aan de beeldende kunst toebehoorde. Zo maakt Donald Judd minimalistische ruimtelijke vormen waarin elke vorm van persoonlijke expressie is uitgesloten.
Specificaties
Titel | Gegalvaniseerd ijzer 17 januari 1973 |
---|---|
Materiaal en techniek | Gegalvaniseerd ijzer |
Objectsoort |
Sculptuur
> Driedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 101,6 cm Breedte 482,6 cm Diepte 101,6 cm |
---|---|
Makers |
Kunstenaar:
Donald Judd
|
Inventarisnummer | BEK 1563 a-d (MK) |
Credits | Aankoop Stichting Fonds Willem van Rede. In permanent bruikleen van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, 1979 |
Collectie | Moderne Kunst |
Verwervingsdatum | 1979 |
Vervaardigingsdatum | in 1973 |
Verzamelaar | W. van Rede |
Gerechthebbenden | Art ©Judd Foundation. Licensed by VAGA, NY/ Pictoright Amsterdam 2018 |
Interne tentoonstellingen |
Minimal myth (2012) Kunst van formaat. De collectie XL vanaf de jaren vijftig (2018) |
Onderzoek |
Toon onderzoek Digitising Contemporary Art |
Literatuur | Afbeelding: nr 19; agenda 1988 (RUIMTELIJKE CONTRASTEN/CONTRAST IN SPACE) |
Materiaal | |
Object | |
Techniek |
Galvaniseren
> Gegalvaniseerd
> Vormingstechniek
> Metaalbewerkingstechniek
> Techniek
> Materiaal en techniek
|
Geografische herkomst | Verenigde Staten van Amerika > Noord-Amerika > Amerika |
Alles over de maker
Donald Judd
Excelsior Springs 1928 - New York 1994
Omstreeks 1960 begon Judd, opgeleid als kunstenaar en kunsthistoricus, te experimenteren met driedimensionale vormen. Voor zijn sculpturen gebruikte hij vooral...
Bekijk het volledige profiel