Tot 1984 beperkte het kleurenpalet van Donald Judd zich tot de industriële kleuren van de materialen waarmee hij werkte. Nadat hij in Zwitserland in aanraking kwam met de techniek van het geëmailleerde aluminium, maakte hij een reeks gekleurde werken zoals deze. Hij zocht naar kleurencombinaties die geen harmonie vormden, maar ook geen disharmonie. Hij zocht naar de veelvoud van verschijningsvormen van de kleur, zonder een esthetisch effect te willen construeren.
Specificaties
Titel | Untitled (Zonder titel) |
---|---|
Materiaal en techniek | Aluminium en ingebrand pigment |
Objectsoort |
Sculptuur
> Driedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 150 cm Lengte 900 cm Breedte 165 cm |
---|---|
Makers |
Kunstenaar:
Donald Judd
|
Inventarisnummer | BEK 1632 a-z (MK) |
Credits | Aankoop met steun van Vereniging Rembrandt, 1987 |
Collectie | Moderne Kunst |
Verwervingsdatum | 1987 |
Vervaardigingsdatum | in 1984 |
Gerechthebbenden | Art ©Judd Foundation. Licensed by VAGA, NY/ Pictoright Amsterdam 2018 |
Interne tentoonstellingen |
De collectie als tijdmachine (2017) Lievelingen XL (2024) |
Externe tentoonstellingen |
Museum Boijmans Van Beuningen @ Rijksmuseum (2023) |
Onderzoek |
Toon onderzoek Digitising Contemporary Art |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Verenigde Staten van Amerika > Noord-Amerika > Amerika |
Alles over de maker
Donald Judd
Excelsior Springs 1928 - New York 1994
Omstreeks 1960 begon Judd, opgeleid als kunstenaar en kunsthistoricus, te experimenteren met driedimensionale vormen. Voor zijn sculpturen gebruikte hij vooral...
Bekijk het volledige profiel