Een Chinese gemberpot is opgeblazen tot monumentale proporties en tot sculptuur geworden. Niet alleen door deze traditionele vorm te kiezen maar ook door de vaas, uitgevoerd in aantrekkelijke pasteltinten, met grote aantallen tegelijk in installaties te presenteren, geeft McCollum blijk van zijn scepsis ten aanzien van het begrip originaliteit. In een tijd waarin kunst steeds meer de functie heeft gekregen van een begerenswaardig artikel, heeft het kunstwerk als unieke uiting van het individu in zijn ogen geen levensvatbaarheid meer. In een ironisch commentaar op de kunstwereld, voert McCollum zijn perfect vehicles op. De anonieme, niet aan tijd gebonden vorm houdt in zijn geslotenheid het mysterie in stand en kan zo alle verlangens en associaties van de kunstconsument bevatten.
Specificaties
Titel | Perfect vehicle (Perfect vehikel) |
---|---|
Materiaal en techniek | Acryl op beton |
Objectsoort |
Sculptuur
> Driedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 199 cm Breedte 85 cm Diepte 85 cm |
---|---|
Makers |
Kunstenaar:
Allan McCollum
|
Inventarisnummer | BEK 1646 (MK) |
Credits | Aankoop 1989 |
Collectie | Moderne Kunst |
Verwervingsdatum | 1989 |
Vervaardigingsdatum | in 1988 |
Interne tentoonstellingen |
Kunst van formaat. De collectie XL vanaf de jaren vijftig (2018) |
Onderzoek |
Toon onderzoek Digitising Contemporary Art |
Literatuur | nr. 13; agenda 1991 |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Verenigde Staten van Amerika > Noord-Amerika > Amerika |