:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
White Aphrodisiac Telephone (Witte lustopwekkende telefoon)

White Aphrodisiac Telephone (Witte lustopwekkende telefoon)

Salvador Dalí (in 1936)

Vraag maar raak

  • Harco vroeg

    Werkte de telefoon ook echt?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hallo Marco, Dank voor je leuke vraag. Ik heb hier nooit eerder over nagedacht, maar veronderstel van wel. Net zoals gasten bij Edward James thuis konden zitten op een Mae West Lips Sofa, zo zal James zelf hebben getelefoneerd met een kreeft aan zijn oor. Nu staan beide gebruiksvoorwerpen onaangeraakt in het museum. Hartelijke groet, Els

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

De Britse verzamelaar Edward James had niet alleen een grote verzameling schilderijen en tekeningen van zijn kunstheld Dalí, hij liet hem ook objecten ontwerpen voor gebruik in huis. Zo ontstond onder andere de vermaarde telefoon met de kreefthoorn, een griezelige fantasie die het aannemen van een gesprek of het bellen van een ander nu niet direct tot een prettiger vooruitzicht maakt.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel White Aphrodisiac Telephone (Witte lustopwekkende telefoon)
Materiaal en techniek Telefoon, gips, verf en touw
Objectsoort
Telefoon > Informatie- en communicatievormen > Gebruiksvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 15 cm
Hoogte 20 cm
Lengte 32 cm
Makers Kunstenaar: Salvador Dalí
Inventarisnummer BEK 1676 (MK)
Credits Aankoop 1995
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1995
Vervaardigingsdatum in 1936
Verzamelaar Edward James
Gerechthebbenden © Salvador Dalí, Fundación Gala-Salvador Dalí, c/o Pictoright Amsterdam 2022
Herkomst Edward James, Chichester 1936-1964; Edward James Foundation, Chichester 1964-1995; The Mayor Gallery, Londen 1995
Tentoonstellingen Exposition internationale du surréalisme, Parijs (Galerie Beaux-Arts) 17.01.1938 – 24.02.1938 Salvador Dalí: rétrospective, 1920-1980, Parijs (Centre Pompidou, Musée national d’art moderne) 18.12.1978 – 21.04.1979 Salvador Dalí, Londen (Tate Gallery) 14.05.1980 – 29.06.1980 Objects in Twentieth Century Art, München (Haus der Kunst) 02.09.2000 – 19.11.2000 Alles Dalí. Film, mode, fotografie, design, reclame, schilderkunst, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 05.03.2005 – 12.06.2005 Surreal Things. Surrealism and Design, Londen (Victoria and Albert Museum) 29.03.2007 – 22.07.2007, Vreemde Dingen. Surrealisme en design, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 29.09.2007 – 13.01.2008, Cosas del Surrealismo, Bilbao (Guggenheim Museum Bilbao) 29.02.2008 – 07.09.2008 Gek van surrealisme. Dalí, Ernst, Magritte, Miró… uit de collecties van Roland Penrose, Edward James, Gabrielle Keiller en Ulla en Heiner Pietzsch, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 11.02.2017 – 28.05.2017
Interne tentoonstellingen De Collectie Verrijkt (2011)
Een paraplu, een naaimachine en een ontleedtafel. Surrealisme à la Dalí in Rotterdam. (2013)
Gek van surrealisme (2017)
De collectie als tijdmachine (2017)
Onderzoek Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur A. Breton, Dictionnaire abrégé du surréalisme, Parijs 1938, p. 27 S. Dalí, The Secret Life of Salvador Dalí, New York, 1942, p. 271 Salvador Dalí. Bruikleen uit de collectie Edward F.W. James, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 1972, cat.nr. 7 N. Coleby, A Surreal Life: Edward James 1907-1984, tent.cat. Brighton (Brighton Museum & Art Gallery), 1998, pp. 27, 98 R. Descharnes, N. Descharnes, Dalí, le dur et le mou: sortilege et magie des formes: sculptures & objets, Azay-le-Rideau 2003, pp. 42-43 G. Wood, T. te Duits (red.), Vreemde dingen: Surrealisme en design, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2007, pp. 103-105 G. Wood (red.), Surreal Things; Surrealism and Design, tent.cat. Londen (Victoria and Albert Museum), Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), Bilbao (Guggenheim Museum), Londen 2007, pp. 284-285 J.-H. Martin et al., Dalí: ouvrage publié à l’occasion de l’exposition présentée à Paris, tent.cat. Parijs (Centre Georges Pompidou), Madrid (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía), Parijs 2012, pp. 180-181 S. van Kampen-Prein (red.), Gek van surrealisme. Dalí, Ernst, Magritte, Miró… uit de collecties van Roland Penrose, Edward James, Gabrielle Keiller en Ulla en Heiner Pietzsch, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, pp. 15, 42, 180, 198, cat.nr. 61 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 21, p. 83
Materiaal
Object
Geografische herkomst Spanje > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Marijke Peyser

In opdracht van en in samenwerking met zijn mecenas Edward James, ontwerpt Salvador Dalí een aantal surrealistische telefoons waarbij de hoorn wordt vervangen door een gipsen kreeft.[1] Deze objecten bestaan uit verschillende, bijeengebrachte onderdelen die niets met elkaar van doen hebben: een telefoon en een schaaldier. Op deze manier creëren surrealistische kunstenaars nieuwe, verrassende werkelijkheden. Volgens James zou het idee voor het maken van dit voorwerp te danken zijn aan het voorval van een nogal verwende vrouw die in bed aan het ontbijten was. Juist toen de kreeft geserveerd werd, ging de telefoon. Per abuis greep ze de kreeft vast.[2] Zoals veel anekdotes lijkt ook deze te mooi om waar te zijn.

            Met de kreefttelefoons gooit Dalí het over een ludieke boeg. In zijn autobiografie schrijft hij: ‘Ik snap niet waarom ik in een restaurant nooit een goed doorbakken telefoon krijg als ik om een gegrilde kreeft vraag; waarom champagne wordt gekoeld en telefoonhoorns niet, terwijl die altijd zo lauwwarm en plakkerig zijn dat ze zoveel beter in een koeler met ijsblokjes zouden kunnen worden gezet’.[3] Een ander fragment uit Dalí’s autobiografie – het deel dat betrekking heeft op de jaren dat hij in geldnood verkeert en kennis maakt met ‘Le tout Paris’ (ca. 1929-1933) – heeft een aannemelijker biografische betekenis. Volgens de naar eigen zeggen intens verlegen Dalí helpt Gala hem een houding aan te nemen: ‘Het leven had me keihard kunnen maken, maar Gala heeft een schelp van een heremietkreeft voor me gemaakt. Op die manier kon ik mij, in mijn contacten met de buitenwereld, voordoen als een vesting. Binnenin bleef ik zacht, super zacht’.[4]

            Commercieel doet de ‘kreeft’ ook dienst. In het voorjaar van 1937 ontwerpt Dalí stoffen met een kreeftmotief in opdracht van modeontwerpster Elsa Schiaparelli.[5] Bij het verwerken van de stof tot elegante avondkleding – de enorme kreeft bevindt zich ‘midden voor’ – adviseert Dalí dat de japon gedragen dient te worden met een flinke kwak mayonaise. In 1939 ontwerpt Dalí in het kader van de Wereldtentoonstelling in New York het Dream of Venus-paviljoen, waarin naast (kreeft)sculpturen en schilderijen ook vrijwel naakte levende ‘sculpturen’ te zien zijn. Hij omschrijft het als volgt: ‘voor de prijs van 25 dollarcent krijgt het publiek een show van tien minuten te zien. Monsieur Dalí weigert verder details te verstrekken. Wel wil hij kwijt dat het één van de meest spraakmakende spektakels van deze tijd zal zijn: een driedimensionaal schouwspel opgevoerd door levende wezens gekleed in kostuums ontworpen door Dalí zelf’.[6]

 

 

Noten

[1] Parijs/Madrid 2012-2013, p. 180. Er zijn 11 exemplaren bekend, vier rode toestellen en zeven witte.

[2] Ibid.

[3] Dalí 1952, p. 303.

[4] Idem, pp. 350-351.

[5] Philadelphia 2003, pp. 123, 134-145.

[6] Parijs 1980, p. 76. 

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Salvador Dalí

Figueras 1904 - Figueras 1989

Salvador Dalí leerde tijdens zijn studie in Madrid de schrijver André Breton kennen, de grondlegger van de surrealistische beweging. In 1924 schreef Breton...

Bekijk het volledige profiel