De H. Catharina van Alexandrië stamde uit een aristocratisch, Egyptisch geslacht en wijdde haar leven aan de verkondiging van het Christelijk geloof. Zo wilde zij ook de ogen van keizer Maximinus die gezworen had alle Christenen te doden, openen. In een door de keizer ingesteld debat met 50 wijzen wist zij hen te overtuigen, waarop de keizer de wijzen liet onthoofden en haar in een kerker opsloot om de hongerdood te sterven. Engelen brachten haar echter voedsel en zij bekeerde de vrouw van de keizer en haar gevolg. De keizer wilde daarop Catharina tot zijn vrouw maken, maar zij weigerde. Furieus liet hij haar tussen vier wielen met spijkers binden, opdat zij verscheurd zou worden. Tijdens de uitvoering van het oordeel werden de wielen door een vlam uit de hemel vernield. Daarop werd zij tenslotte onthoofd.
De H. Catharina, een populaire heilige in Napels, is door Cavallino ten halve lijve afgebeeld. Haar linkerhand rust op een gedeelte van het rad waarmee men haar trachtte te martelen. Het hier weergegeven type is te herleiden tot een reeks vrouwelijke heiligen, uitgebeeld als halffiguren. Deze serie, gebaseerd op werk van Guido Reni, was zeer geliefd in de eerste helft van de 17de eeuw.
Specificaties
Titel | De heilige Catharina van Alexandrië |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op doek |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Breedte 58 cm Hoogte 68 cm |
---|---|
Makers |
Schilder:
Bernardo Cavallino
|
Inventarisnummer | 2899 (OK) |
Credits | Uit de nalatenschap van Vitale Bloch, 1976 |
Collectie | Oude Kunst |
Verwervingsdatum | 1976 |
Vervaardigingsdatum | in 1645 - 1655 |
Verzamelaar | Vitale Bloch |
Interne tentoonstellingen |
De Collectie Verrijkt (2011) |
Literatuur | J.C. Ebbinge Wubben, Legaat Vitale Bloch, Rotterdam 1978, pp. 32-33: B. Treffers, G.J. van der Sman & E. Mijnlieff, exh. cat. Italiaanse schilderkunst in Nederlands bezit. Van Titiaan tot Tiepolo, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 1989, pp. 128-129, nr. 67 (tekst Ewoud Mijnlieff); B. Aikema, E. Mijnlieff & B. Treffers (eds.), Italian paintings from the seventeenth and eighteenth centuries in Dutch public collections, Firenze (Centro Di) 1997, pp. 51-52, nr. 44 (tekst Bert Treffers); J. Giltaij, Honderdvijftig jaar er bij en er af. De collectie oude schilderkunst van het Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam, 1849 tot 1999, Zutphen (Walburg Pers) 2000, p. 38. |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Italië > Zuid-Europa > Europa |
Alles over de maker
Bernardo Cavallino
Napels 1616 - Napels 1656
Bernardo Cavallino was een schilder uit Napels. Hij was een van de meest toonaangevende schilders in zijn stad in de jaren 40 en 50 van de 16de eeuw. Van de...
Bekijk het volledige profiel